Selasa, 22 Januari 2013

Things are not going to be same anymore.

Things are not going to be same anymore.

Contohnya, waktu di matrikulasi dahulu kala, kalau hati kacau sampai tak boleh nak belajar, kau masih boleh cemerlang lagi dalam peperiksaan. Tapi bila dah masuk unibersiti, hm hampeh. Terimalah kenyataan yang kau, yang dah la jiwa kacau, usaha pulak memang kurang dari dahulu. Maka aku pun redha jelah dengan result subjek Marketing aku pada semester dua dahulu. 

Dan memang pun kita akan membanding- bandingkan kehidupan di matrikulasi dengan unibersiti. Matrikulasi lah yang paling rajin. Matrikulasi lah yang semangat nak belajar. Lepas isyak, terus belajar sampai jam dua pagi. Kat matrikulasi lah, rasa nak belajar sebab lawan dengan kawan. Heh. Orang lain pun cakap benda yang sama. Bila sedar yang diri ini malas menghadap pelajaran, maka kita akan membandingkan dengan kehidupan yang super rajin di matrikulasi. Itu tak kira lagi, kuat pergi study group di perpustakaan dan melawat kubikel sebab banyak soalan nak tanya dekat pensyarah.

Sekarang? Kita akan lepak- lepak ah dulu. Layan laptop. main Facebook main Twitter. Kadang- kadang bilik pensyarah pun tak tahu. Study group akan dibuat bila peperiksaan mendesak kita. 

Maka untuk menyedapkan hati, benda yang paling kau perlukan untuk terus berada dalam kadar yang meyakinkan dalam pelajaran adalah, fokus dalam kelas. Hm, aku patut usaha lebih bahagian tu untuk semester- semester akan datang. Insyaallah.

Semester tiga pun dah habis. Begitu cepat masa. Dan makin besar rupanya kita. Adakah kita juga makin matang selepas setahun setengah menjadi mahasiswa?

ps. Kau rasa kau masuk universiti sebab apa? Sebab nanti bila dah graduasi, kau boleh cari kerja gaji banyak. Atau kau nak kutip ilmu sebanyak mungkin dan enjoy dalam menjalani kehidupan pelajar yang super riang?

Tiada ulasan: