Jumaat, 2 November 2012

Wanginya, bunga rampai...


Wanginya, bunga rampai...
Haswida Abu Bakar
Cukupkah dua minggu untuk aku beralih pada yang lain?


Arif.
Seri.

Keduanya bertemu di Kampung Molek. Menolong untuk menjayakan kenduri perkahwinan Helmi, kawan baik Arif sewaktu dia kecil dahulu dan Seri yang dating menolong, berpegang watak sebagai kawan serumah Che Sue, adik Helmi. Masing- masing sudah bertunang, tapi rasa cinta itu hadir antara Arif dan Seri.

Bagaimana keduanya boleh mudah saja tersentuh hati kalau jari masing- masing sudah diikat dengan janji pertunangan? Arif sepatutnya mengotai janji kepada Nurul. Seri patut ikat kemas- kemas hati pada Haikal.
Arif kira dua minggu ini molek benar kalau dia dapat menguji perasaannya sendiri kepada Nurul. Tapi niat itu sendiri tergugat pada hari pertama dia menjejakkan kaki ke Kampung Molek!

Rupa- rupanya hati mereka kosong. Arif perlu mengotakan janji moyangnya dengan berkahwin dengan Nurul. Seri pula terikat dengan pangkal namanya. Si Syarifah biasanya dimeterai perkahwinannya dengan seorang Syed juga kan? Seri pun begitu.

Dan dua minggu berkampung di sana. Mungkinkah Arif dan Seri akan memberontak secara diam- diam dan mengingkari permintaan ibu bapa mereka?
----------------------------------------
Sebenarnya jawapan sudah ada bila kita menyoroti hadis yang ditampilkan di muka hadapan novel ini.

Aku suka benar novel ini. Semuanya diadun dengan cermat. Bukan cinta semata- mata. Ada sindiran politik dan di masukkan sekali dengan isu social. Dan semua ini diadun dalam budaya ‘kampung’ Melayu yang indah! Kebanyakan plot berlatarbelakangkan suasana kampong. (Dan aku juga hairan, JS memang suka eh dengan latar belakang Kedah?) Indah. Permai. Masakan kampong. Rumah kayu. Ada halaman luas.

Psst. Pensyarah aku kata, dia merasa Melayu benar bila Hari Raya tiba. Iyalah, segala makanan Melayu muncul pada hari kebesaran Islam itu. Ada rending ada ketupat ada macam- macam lagilah. Kau tahu bila tiba- tiba aku rasa Melayu? Bila aku pulang dari kampus petang- petang dan dapat beli pisang goreng dan kuih lapis (?). Peh, bahagia beb!

Walaupun si penulis cuba kembangkan pemikiran pembaca dengan mengadun segala isu masyarakat tapi aku suka dengan kisah cinta Arif- Seri. Dalam cinta mereka itu sendiri ada teguran kepada anak muda kini yang suka mengikut hati. Dalam malu ada kasih. Dalam halus ada teguh.

Aku suka dengan pengakhiran kisah ini. Cumanya, kenapa aku rasa kisah Che Sue ni seolah- olah tergantung? Iya, aku sudah diberitahu bahawa Che Sue ini sudah ada teman hidup, Zul. Tapi aku rasa hairan dengan perhubungan mereka. Seolah- olah ada persoalan yang masih tak terjawab di situ. Mohon agar dipanjangkan kisah ini dalam novel berikutnya, cik Haswida! (Eh suka- suka hati je kan panggil Cik. Kehkeh :P )

Nak tau apa yang aku rasa best dalam ni? Arif ni macam jatuh cinta pertama kali dan boleh nampak yang dia sedang mengorat Seri ni sungguh- sungguh. Hikhik. Mampukah Seri dan Arif sama- sama mencari noktah cinta mereka dan bagaimana pula dengan Nurul dan Haikal?

Ps. Syabas Seri! Aku suka benar dengan tindakanmu yang tidak terburu- buru dan mengikut hati. Rasanya aku dah bagi jawapan untuk apa pengakhiran novel ini kot. Eh? :P








Tiada ulasan: