Rabu, 21 November 2012

Sepuluh perkara

1. Aku sedang disuntik tenaga gila yang membuatkan aku ingin ke sana ke mari tanpa henti. Untuk kejar macam- macam. Walaupun aku tahu, tak semua dapat dikejar. Tapi aku cuma harap, tenaga ini tidak luluh dalam jangka masa pendek.

2. Aku cuba untuk menjadi orang yang sibuk. Biar sibuk dengan perkara mahmudah. Walhal kini, aku sedang bersandar di dinding, dengan laptop di atas riba berlapikkan buku dan bersilangkan kaki. Ironi.

3. Kadang- kadang aku tuit cuma untuk mendapatkan perhatian seseorang. Apaentah aku ini. Aku dapat merasakan yang aku bakal patah hati lagi. Jadi, aku mohon agar perasaan ini boleh dipadamkan sebelum hati ini yang patah. Memanglah patah sebab aku pendam sorang- sorang. Zaman tiga tahun ini memang macam ini hati aku. Kenapa tiada yang terus- terang? Mungkin Tuhan saja yang tahu.

4. Oh kenapa tiga tahun? Sebab nak dekat tiga tahun dah aku tak berpacaran atau mempuyai hubungan istimewa dengan sesiapa. Horey! 

5. Dan apa entah lagi. Banyak lagi bahan bacaan yang tak dihabis baca. Baik kau baca semua benda yang kau dah beli tu! Dulu semangat je beli. Ingat duit turun dari langit?

6. Moga dirapatkan ukhuwwah antara kami. Moga setiap perkara yang kami lakukan untuk satu sama lain diiringi dengan keikhlasan. habluminallah habluminannas. Andai ada sesuatu yang tidak menyenangkan timbul di hati aku, ku harap agar ketidaksenangan ini dijawab dengan syukur. Mana tak syukur dapat kawan sebaik ini hoi??

7. Oh ya, permainan apa yang kita mainkan sekarang ini? Cuma benar- benar perbualan sahabat atau tett... Aku tidak faham benar akan apa yang kita lakukan sekarang ini. Dan ini juga berkaitan dengan perkara nombor 3 tadi. Kalau boleh aku nak luah semua sampai tiada satu dah yang terlekat di hati aku. Tapi aku tak berdaya nak halau terus. Kan best kalau (hampir) semuanya dalam keadaan sedia kala seperti pada awal 2011? Sekarang sudah hampir menuju akhir 2012. Aku masih tak bertemu jawapan.

8. Aku seorang yang penakut. Dan ada bukti sehelai kertas yang jelas, terang- terang menunjukkan aku seorang penakut. Kerana kalau tiada kawan yang menyokong, kau tak perlu takut bersendirian. Macam kau yang kadang- kadang suka merayau sorang- sorang, kau patut apply semua ini dalam hidup kau. Tuhan pun ada kan? Di lagi faham kau. Sama ada kau nak je tak, kau nak terma cabaran ke tak. Itu semua bergantung kepada kau.

9. Aku juga takut untuk tegur orang andai salah. Oh Tuhan, bukankah manusia ini dicipta untuk saling melengkapi. Maka  aku tidak apply hikmah saling menasihati dalam melengkapi antara satu sama lain?

10. Hampir jam dua pagi. Dan aku rasanya, sudah melanggar sunnatullah hikmah siang dan malam diciptakan. Tapi bersyukurlah juga kerana aku ini orangnya jenis senang lena. Ada juga rakan- rakan kita di luar tertekan sebab tak boleh tidur malam. ALHAMDULILLAH.

Tiada ulasan: