Jumaat, 30 November 2012

Hari terakhir November dan juga hari terakhir beliau

Hampir setiap kelas, aku rasa sama saja nasihatnya. Kerja keras! Kerja keras! Pensyarah itu bukan Melayu dan aku rasa, memang kita nampak dalam hidup kita sehari- harian, kita lihat bangsa Cina memang jenis bekerja keras.

Aku suka benar dengar cara dia menyebut nama- nama kami, nama orang Melayu. Tiada kekok. Caranya, aku lihat masih tipikal Cina. Entahlah kenapa ada tipikal itu tapi dia, mengingatkan aku kepada seorang kawan rapat ketika di matrikulasi. Hampir sama! Dan rasa nak gelak pun ada juga bila melihat karenahnya (dan mengingatkan tingkah laku kawan lama aku itu). 

Hari ini merupakan hari terakhirnya. Sudah mahu pencen. Tapi, kelas pada hari ini berjalan seperti biasa. Malah, dia mahu menghabiskan bab terakhir sebelum tugasnya dserahkan kepada pensyarah lain. Biar lepas ini, kerja kami buat tutorial sahaja. Tak mahu dibebankan tugas kepada pensyarah ganti.

Dan pada akhir kelas, dia banyak bagi nasihat. Dan sudah pastilah nasihat untuk kerja keras itu ada. "I believe in hard work. You want to do well, you have to work hard." Sekalipun aku kurang bersetuju dengan kerja keras, tapi aku tetap akui yang untuk berjaya melakukan apa- apa, kau perlu buat sungguh- sungguh. Dan berilmu. Sungguh- sungguh: kerja kuat lah kan?

Pada dirinya, aku nampak Islam tanpa perlu menjadi Muslim. Tadi dia sebut tentang integriti. Katanya, integriti itu adalah melakukan sesuatu perkara yang betul walaupun tiada orang melihat kita. Katanya lagi, ini bukan sesuatu perkara yang kita buat di hadapan semua orang, tapi apa yang kita buat bila tiada orang lain di sekeliling kita. Integriti. Seperti kau yang memandu jam tiga pagi, dan langgar lampu isyarat merah kerana tiada kereta lain. 

Dan kata- katanya itu buat aku terfikir akan satu perkara dalam Islam. Ihsan. Ihsan itu ialah melakukan sesuatu perkara seolah- olah Allah melihat kamu. 

Suatu ketika Jibril mendatangi Rasulullah SAW ketika baginda bersama-sama para sahabatnya, bertanyakan tentang Ihsan. Jawab Rasulullah:

“Kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, dan sekiranya kamu tidak melihat-Nya, maka Dia melihat kamu.”
Dan sungguh, aku nampak Islam dalam dirinya tanpa perlu menjadi Muslim. Dan di akhir kelas, kami bersalaman dengannya sebagai penghormatan sebelum perpisahan. Pada giliran aku, dia katakan, "I know you can do well". Terima kasih kerana mempercayai aku. Terima kasih!

Dan ketika rakanku sedang berurusan dengannya di pejabat, aku berdiri di luar pejabat. Rakan seorang lagi tiba- tiba menujukkan aku pada tanda nama di sebelah pintu. Dan seolah- olah ia membuka suatu perkara lagi setelah membincangkan hukum bersentuhan dengan perempuan non-Muslim. (Sungguh aku tak tahu tentang dalil ini dan tak tahu apa- apa. Mohon untuk siapa yang ada ilmu, mari kongsi sama-sama)


Rujukan: ihsan


Tiada ulasan: