Sabtu, 3 November 2012

Nametag sekolah kau macam ni juga ke?

Rupa- rupanya dah macam ni nametag sekolah sekarang ya. Besar pula tu aku nampak budak pakai haritu.


Mujur sungguh aku tinggalkan sekolah tiga tahun lepas. Mujur sungguh lagi kerana nametag sekolah aku tidak pelik- pelik macam tu. Dan juga warna nametag serupa je dari tingkatan satu sampailah lima. Tahu tak kenapa aku lega?

Makin besar nametag anda, makin tinggi harga yang perlu anda bayar. Kan? Aku tak faham apasal perlu ada nama sekolah pada nametag sedangkan lencana sekolah pun besar- besar dijahit atas tudung. Orang nak tahu kau sekolah mana, tengok jelah lencana. Nametag yang ada nama sekolah ni buat macam kita senang nak cam budak tu dari sekolah mana kalau tiba- tiba kita tangkap dia ponteng sekolah. Eh macam lah kerja budak sekarang ni ponteng sekolah?

Atau ini alasan tauke kapitalis nak untung lebih besar?

Hah satu lagi. Nametag yang warnanya lain- lain setiap kali kau naik tingkatan. Tingkatan satu warna hijau. Tingkatan dua warna oren dan seterusnya warna biru lah ungu lah. Macam- macam. Mungkin alasannya supaya guru- guru senang nak cam pelajar mereka dalam tingkatan berapa. Aduyai, bestlah tauke kalau macam ni. Tebal je poket tiap- tiap tahun. Cuba kalau pelajar dari keluarga miskin. Entah- entah tudung putih tak bertukar dari tingkatan satu tapi nametag bertukar- tukar setiap tahun.

Aduyai, mohon ampun kalau aku bersifat menuduh. Tapi banyak lagi benda yang boleh dibuat duit kan kalau bukan nak menghabiskan duit orang nak tuntut ilmu ni? Mudahkan jangan bebankan. Tolong. 

Tiada ulasan: