Jumaat, 2 November 2012

Simpan untuk yang Halal- Rinzuas



Aku Hani. Hani Zulaikha. Zaman persekolahan memang tak lepas- lepas dari kenangan aku. Aku amat seronok di sekolah terutama kisah aku ketika di Tingkatan Dua. Salah satunya disebabkan oleh si kecik, Faris. Faris nampaknya begitu mengambil berat, banyak menolong aku dalam Matematik (dan apasal dia begitu terror dalam ujian walaupun dia kurang mengulangkaji? I iz jeles!) dan kami juga sahabat baik selamanya: Best friend forever, katanyalah! Tapi selepas meninggalkan sekolah, aku lebih selesa mendiamkan diri daripada rakan- rakan lama di sekolah. Aku cuma berhubung dengan Nurain saja (ini baru betul KAWAN BAIK aku masa di sekolah dulu). Dengan yang lain- lain, aku Cuma diam. Kenapa ya? Salah satunya, disebabkan Faris juga. Adeh, terpaksalah juga aku mengaku yang aku sebenarnya sudah lama sukakan Faris. Dan aku juga terasa bila surat- suratku tidak dibalasnya selepas dia berpindah sekolah dahulu.

Tapi aku lupa, zaman persekolahan aku dulu juga diwarnai dengan seorang lelaki bernama Zikri. Ahmad Zikri. Ahmad Zikri bin Ahmad Kamal.
---------------------------------------------------------------------------

Kau tahu apa? Aku kalau boleh, nak cepat- cepat habiskan kisah Hani ni di zaman persekolahan. Cepatlah habis. Tolong tekan mode *fast forward* please! Oh ya, novel ini terbahagi kepada dua bahagian. Zaman sekolah dan waktu sekarang: ketika university. Aku juga tidak faham kenapa aku seakan menafikan kisah- kisah di zaman persekolahan ini. Tahulah dah besar *ehem* tapi kita semua pernah rasa zaman sekolah dulu kan?

Dan aku juga tidak tahu sama ada pemilihan latar masa ketika di Tingkatan Dua ini ada signifikan dia ataupun tidak. Bak kata kawan aku lah masa sekolah dulu, *ayat telah diubahsuai sedikit*, “Waktu Tingkatan Dua-lah yang kritikal sekali”

Mungkin masa Tingkatan Dua ini, kau mula pandai meneroka hidup kau. Nampak keanak- anakan, tapi kau cuba jadi matang. Tak dapat dinafikan, fasa hidup aku paling mengarut adalah ketika di Tingkatan Dua. Begitu juga dengan sebahagian kecil kenalan aku. Dan yang aku dengar budak lari dari rumah pun, masa dia di Tingkatan Dua. Haha, macam- macamlah kitorang ni!

Aku okay- okay saja dengan kisah zaman persekolahan Hani ini. Oh ya, aku pun tak pandai Matematik masa Tingkatan Dua dulu. Masuk je bab algebra, habis! Lingkup aku!

Oh ya, disebabkan pihak JS adiwarna kuat sungguh mempromosi buku ini di Facebook, maka aku pun belilah buku ini. Dan ternyata tak sia- sia, sebab buku ini memang berbaloi untuk dibeli. Serius! Ayat dia santai, ada humor walaupun ayat dia nampak canggung sedikit bila guna sepenuhnya bahasa Melayu. Tapi, tak apalah, aku sendiri faham dengan misi JS ini. Dan yang paling tak tahan, dia guna perkataan sailang kat sini! Hahahahahaha. Like seriously? Kau guna perkataan sailang dalam buku ni? Hahahaha. Aku ingat aku jumpa perkataan tu dalam Terfaktab je!

Cuma sedikitlah pemerhatian aku di sini. Cuma perlu diingatkan, aku masih belum men-google tentang si penulis ini ya! Aku fikir dia ini masih lagi di zaman persekolahan atau sekurang- kurangnya, dia lagi muda daripada aku. Sebabnya, kisah dia pada zaman persekolahan sangat terperinci. Sangat- sangat! Sehinggakan aku pun baru teringat zaman Tingkatan Dua aku bila baca buku ni. Aku pun baru teringat balik yang aku pernah dapat C dalam ujian Matematik dulu.

 Bukanlah, aku mahu katakan yang zaman university dia tidak jelas. Jelas sebenarnya kalau diikutkan dia siap meletakkan subjek yang dipelajari dan buku yang digunakan. Buku Financial Management (eh ini buku aku untuk semester ini, woots), Foundation Islamic Economic, dan subjek ECON 3445. Tapi bila si suami menegur grammar Hani ini (di penghujung cerita), aku rasa ragu- ragu kejap. Alasannya, kursus yang diambilnya ketika di UIA dulu (Economic and Management Sciences) lebih kepada pengiraan dan bahasa tidak penting.

Ini kerana, aku pun ambil ijazah yang lebih kurang serupa. Tapi aku lebih kepada Perakaunan lah kan. Tapi, aku fikir bahasa Inggeris di kampus aku sangat dititikberatkan. Semester lepas, ada saja budak ditegur ketika membuat pembentangan keranan grammar tidak betul. Jawapan tidak salah tapi grammar tidak betul. Adeh, sedap betul kena sedas depan ramai- ramai. Semester ini pula, pensyarah sudah katakana yang dia bukan bertugas untuk membetulkan grammar kitorang dalam tugasan kami. Ini bukan subjek bahasa. Dan kami sedap jugalah kena tegur kan.

Jadi, aku tak fikir kalau UIA kurang daripada kami. Dengan pelajarnya yang bercampur dengan pelajar antarabangsa, aku fikir mereka pasti lebih fasih dalam bahasa Inggeris berbanding kami. Maafkan aku kalau tersilap mahupun menjadi klise dengan UIA.

Tapi, aku kat sini ingin jugalah beritahu, di sebalik ketegasan pensyarah (eh?), aku masih tidak fasih dalam berbahasa Inggeris. Mahu bertutur pun, masih berkira- kira untuk translate dalam otak. Whatthefish. Teruk kan? Kuikui. Mungkin juga watak Hani itu serupa dengan aku. Mungkin juga, ada kawan- kawanku yang masih belum biasa untuk menggunakan bahasa ini dalam seharian. Sila dush dush dekat kepala Amilah ni.

Tapi aku suka dengan buku ini. Dekat ayat- ayat al-Quran dan hadis yang kena dengan situasi dalam buku. Dan aku paling suka dengan watak Zikri! Rasa macam tersengih lebih je bila baca pasal Zikri bila mereka dah besar tu. Hihihi. Tiba- tiba pula boleh motivasi aku untuk jadi seperti Zikri.

Ini baru novel pertama kau, dan aku rasa kau boleh pergi jauh lagi. Teruskan RINZUAS! :) 
nota kaki: eh, penulis ni memang dah bukan budak sekolah. my bad! :')



Tiada ulasan: