Selasa, 2 Ogos 2011

budak sekolah lagi. peace

KakakSarah pernah mempersoalkan kenapa cikgu perlu tanya pekerjaan ibu bapa/ background family itu dalam status di facebook. Dah terjawab dah persoalan dia tapi aku nak jawab juga. Tak kira tak kira! :P

Sebab daripada pekerjaan ibu bapa, kita boleh tau corak didikan di rumah. Sebab bila dah tau latar belakang di rumah, kita boleh ramal bagaimana perangai dia di sekolah.

Contoh yang sama, si N. Cerita haritu. Agak nakal. Selalu (kot) ponteng kelas, sampai kena halau dengan cikgu. hahahahar. Tapi di sebalik tu, aku rasa kesian dekat dia. Ayah kerja di luar Kuantan, balik pada hujung minggu. Ibu bekerja di restoran makanan segera. Shift petang sampai malam. Kalau ikut apa yang dia cerita, kerja dari pukul 3 balik pukul 12 tengah malam. Kesian dowh. Malam- malam siapa lagi nak luang masa dengan anak?

Tapi, aku rasa lega lah juga bila mak dia pada waktu pagi sebelum dia ke sekolah pada sesi petang. Masih ada masa untuk rapatkan bond antara ibu-anak.

Lepas tu kan, KakakSarah, sosiopendapatan yang berbeza antara keluarga boleh bagi kesan dekat pelajar juga. Di tempat aku bertugas ni, boleh dikatakan sebahagian pelajar ni agak mewah berbelanja. Gila ke kau, budak sekolah rendah pergi bawa RM50 pergi sekolah? Datang koperasi, pilih itu pilih ini dan bayar. Macam tak ada rasa bersalah je berbelanja duit macam tu je.

Tapi, kena tengok juga sebahagian budak yang lain. Katakanlah yang geng mewah ialah grup A dan lain- lain tu grup B. Grup B ni kira pelajar yang datang daripada pendapatan sederhana. Kalau nak beli barang mewah, kena kumpul duit. Lama- lama bila dah banyak, pecah tabung. Lebih kurang macam tu lah ok.

Bayangkan bila grup A sedap berbelanja, dan masa tu ada grup B yang tengok. Mereka ni akan ada sifat cemburu, atau rendah diri. Macam mana nak cakap eh, diorang ni nanti akan ada keinginan untuk berdiri sama tinggi dengan grup A ni. Seronok berbelanja, boleh beli macam- macam dan takde lah macam loser je tak ada duit dalam poket kan.

Mula- mula aku mcam, wow budak sekolah ni memang banyak anak orang kaya lah. Sehinggalah mak aku mempersoalkan, kalau- kalau ada antara mereka yang ambil duit senyap- senyap daripada simpanan ibu atau ayah?

Adakah sebab perbezaan antara grup A dengan grup B tadi? Atau ada sebab- sebab lain? *Jangan sebab aku dah la ye. hihihi. Mana tau awak nak beli banyak supaya akak layan awakbaik- baik. Akak minta maaf lah kalau kadang- kadang rasa annoyed dengan budak- budak ni. Rasa annoyed yang kemudiannya diikuti dengan perasaan malas nak layan budak- budak kat koperasi. duhai sari...

p/s: Aku memang layan budak- budak macam kawan aku. Diorang pun cakap aku baik (:P) dan tak tegas dengan budak sekolah rendah. Tapi tau tak apa jadi, rasa tak hormat kepada aku tu makin hilang :(
dan, aku rasa kadang- kadang, aku yang kena buli dengan diorang. uwaaa

Tiada ulasan: