Rabu, 3 Ogos 2011

Hari yang rawak ketika bekerja

*Ayat perbualan telah diubah sedikit

Senior: Berapa sale you harini?
Sari: RM280
Senior: Pandailah you buat sale
Sari: *senyum* takdelah, budak kaya- kaya. Bawak RM50, Rm10 pergi sekolah.

Alkisahnya, pada minggu- minggu awal bekerja, aku telah dihantar untuk bertugas di koperasi sekolah A. Dan pada suatu hari, aku telah ditegur oleh bos sebab sale rendah sangat. Dan sejak haritu, aku bertekad untuk dapatkan jualan tinggi dan takut kena tegur lagi. hadoi. Pada awal bulan Julai, aku bertukar tempat. Di koperasi sekolah B. Yang sekarang ni lah. Yang aku banyak cerita dalam post terdahulu.

Dan alhamdulillah. Memang rezeki murah di sini. Tapi bila senior cakap aku pandai buat sale, kononnyalah, heheheh, dia tak tahu apa yang aku tak reti buat. Aku dah kantoi tak kemas atau sapu- sapu di koperasi. Bukan sekali, tapi dua kali. Di dua- dua buah sekolah. Dengan dua senior yang berbeza bila mereka datang ke koperasi.

Dan senior yang puji tu tak tahu, yang banyak barang dijual lebih murah. heheheh. Nak buat macam mana, aku cuma meneruskan tradisi orang- orang lama di koperasi ni. Pensel jenama Kaher sepatutnya dijual 30 sen, di sini, budak- budak beli dengan harga 20 sen. Mujurlah, pensel Faber Castell dapat cover sebab dijual dengan harga lebih mahal. Budak- budak kat sini adalah juga yang termasuk dalam golongan 'yang mahal itu berjenama, dan lebih berkualiti'.

Buku 555 dahulunya berharga 10 sen. tapi sekarang harganya 20 sen di kedai. tapi, aku tak sanggup nak naikkkan harga di koperasi. Aku kalau boleh, tak nak naikkan harga. Aku rasa entah, kesian pun ada juga.

Dan kadang- kadang aku mudah naik angin dengan budak- budak. Tolonglah amukan aku ni jangan jadi macam dominoes effect. Bila seorang budak ni yang buat salah, aku tempiaskan marah ni kepada budak lain. Duhai Sari... Aku suka sangat budak- budak, tapi bila tekanan tinggi dan aku letih, lapar, memang aku cepat marah. hadoi. Don't let them control you, Sari. sabar, sabar!

Dan oh ya, alhamdulillah. Terima kasih atas rezeki banyak- banyak ni Allah. Sales untuk 3 hari pada minggu ni lebih banyak daripada gaji aku sebulan. Jangan biar aku kelabu mata. Jangan biar budak- budak ni kelabu mata bila terlihat duit yang berkepuk- kepuk atas hasil jualan. :)


Tiada ulasan: