Isnin, 15 Ogos 2011

Dari Penjara Taliban Menuju Iman

Aku seorang yang gilakan buku. Ada masanya aku akan terus beli buku yang aku berkenan tanpa mengira apa jua keadaan (mungkin keadaan duit kot? atau keadaan di mana sebenarnya banyak lagi buku yang tak habis dibaca di rumah). Sama lah macam suatu hari di stesen minyak. Tujuan sebenar adalah untuk membeli bekal agar aku tak kelaparan sebelum temuduga pada Julai lepas. Tiba- tiba, jeng jeng jeng! Tempat ni jual buku, hooray! Disebabkan duit yang bukan banyak sangat, aku ambil buku ini. Dari Penjara Taliban Menuju Iman, tulisan Anton Kurnia. Salah satu sebab aku ambil adalah kerana aku nak tengok Taliban dari sudut positif. Masa tu pula, aku sibuk baca The Kite Runner yang mengundang banyak rasa tak senang aku terhadap Taliban. Jadi agak molek lah kalau kita seimbangkan antara positif dan negatif. Let's see kalau harapan ini berjaya dipenuhi atau tidak oleh jiwa aku.

Oh ya, aku buat entah apa- apa dalam temu duga. Muka macam yakin je, tapi bila disuruh memperkenalkan diri, aku tak tahu nak cerita apa lagi dah selain kereta keluarga aku yang semuanya Proton. Dan juga hal- hal lain yang aku bangga sorang- sorang. pfft. Takpe, aku bangga yang part kereta tu. Oh ya, terima kasih pengalaman. Nanti boleh buat lagi baik lain kali :)


Berbalik kepada buku ni. Ini sebenarnya kisah Yvonne Ridley, wartawan Britain yang ditangkap oleh Taliban sebab terkantoi masa dia masuk Afghanistan secara haram dan Taliban ingat yang dia ni pengintip. Dan dia pun ditahan selama 10 hari disebabkan hal itu. Dan banyak lagi kisah di sebaliknya.

Part yang aku suka:
1. Ridley dibebaskan sehari selepas Afghanistan diserang bom oleh tentera Amerika dan sekutunya. Baik kan? Orang buat jahat kat kita, tapi kita balas yang baik pada mereka. Dan rakyat Afghanistan pun tak simpan dendam dan mencaci kepada Ridley ni kerana dia seorang wanita Barat. Rakyat Afghanistan tak cliche okay!

2. Aku rasa kita masing- masing ada kelebihan kan? Dan Ridley gunakan kelebihan dia sebagai wartawan untuk mempertahankan Islam menerusi tulisannya selepas dia memeluk Islam. Dan dia begitu lantang apabila menulis tentang islam. Dan aku? Aku harap aku dapat tulis sekurang- kurangnya membuatkan orang teringatkan Allah, teringatkan Islam walaupun sedikit.

Hasilnya, aku bukan saja nampak sisi baik Taliban tapi lebih lagi. Kalau Ridley yang baru peluk Islam sudah menyumbang jasa yang banyaknya terhadap Islam, kita bagaimana? Kalau Ridley tersentuh dengan jiwa- jiwa yang terkorban di Palestin, Afghanistan, Lubnan dan sebagainya, kita bagaimana?Adakah anda juga menganggap Malcolm X dan Sayyid Qutb itu role model anda? Aku sendiri pun tak berapa kenal mereka. Padahal pahlawan moden Islam tu :')

2 ulasan:

Siti, tapi bukan Siti Sifir berkata...

fiksyen kah? atau kisah benar yang diceritakan semula oleh anton kurnia?

Amilah Muhammad berkata...

kisah benar :D