Rabu, 27 Julai 2011

sebab mereka kanak- kanak

Aku rasa kanak- kanak adalah makhluk yang perlu dijaga dengan baik sekali. Sebab mereka belajar dengan sekeliling. Baik atau buruk belakang kira sebab mereka bukan reti bezakan sangat pun. Apa yang mereka rasa best, mereka ikut. Contoh, suka membabi- babikan orang. Aku sebenarnya tak senang betul bila kanak- kanak mencarut. Apatah lagi keluar perkataan 'babi' dari mulut. Aku rasa perkataan itu sangat harsh. Kalau korang marah sangat sampai nak mencarut- carut, please, biarkan perkataan itu cuma melayang- layang dalam hati saja. Atau tuliskan, biar cepat reda. Sebab kata- kata itu lagi tajam daripada mata pedang. Aku pernah rasa sakit hati sebab mulut orang. Dan rasa sakit hati tu disebabkan mulut kanak- kanak. Aduh, rapuhnya hati Sari. Tewas dengan kanak- kanak.

Peraturan pertama: Jangan mencarut depan kanak- kanak.

Peraturan kedua: Jangan tujal kepala kanak- kanak. Aku pernah tengok seorang cikgu ni gi tujal seorang pelajar sebab budak tu buat dek je bila cikgu tu tegur dia. Nak- nak pulak, budak tu sedang membelakangi cikgu tu. Aku pun cuba untuk tidak main kepala orang walaupun budak- budak ni nakal sangat.

Nak tahu apa, aku memang berangan nak buka kedai buku sendiri. Salah satu sebab, aku harap aku ada lebih banyak masa dengan anak- anak. Kalau sibuk pun, boleh bawa anak pergi kedai. Sebab aku rasa kanak- kanak yang nakal atau bermasalah ni, mungkin berpunca daripada ibu bapa yang kurang luangkan masa dengan anak- anak.

Aku kadang- kadang memang lepak dengan budak- budak bila jaga di koperasi. Jadi, adalah seroang budak ni. Darjah dua atau tiga, entah. Budak laki. Nakal. Suka main- main. Mungkin suka ponteng juga. Nama dia N. N bercerita pada aku yang ibu bapanya sibuk. Tengah malam baru balik rumah. Ada abang, dan juga adik. Adik dia tinggal di rumah jagaan. Macam biasa lah kan, aku pun dulu macam ni juga. Pukul 10 malam kut, baru adik dia balik. Kadang- kadang dia yang jaga adik malam- malam sebab abang pergi lepak kat luar.

Dan dia tahu pasal couple. Kawan dia yang bertingkatan satu, ada girlfriend. Perkara- perkara yang tidak senonoh dibuat dengan girlfriend, diceritakan juga kepada N. N katakan yang dia geli. Tapi aku takut, bila beberapa tahun akan datang nanti, dia pula yang galak bercium, berpelukan tu. Aku harap N tak macam tu. Aku harap N jadi budak yang fun tapi berjaya nanti.

Aku risau dengan budak- budak sebab mereka mudah tiru apa yang orang dewasa buat. Sedangkan aku pun boleh terfikir, "kalau dia boleh buat, apasal aku tak boleh?" dan "ala, orang lain biasa je buat" tentang perkara yang makruh, atau boleh mengurangkan pahala dan menambah dosa, apatah lagi mereka yang baru hendak kenal dia.

Tuhan, lindungi mereka please. Amin

2 ulasan:

Nobita Sensei berkata...

Aminnnn..

Amilah Muhammad berkata...

wah ada orang tolong aminkan nih :)