Sabtu, 23 Julai 2011

Panggil aku Dahlia


oleh Noor Suraya.

Bila saya suka seseorang penulis menerusi satu atau dua karya dia, saya akan terus mencari koleksi yang lain. Macam Hlovate. Kini, Noor Suraya pula. Dengan keyakinan hasil Rumah di Ujung Padang dan Jaja&Din, saya pakai ambil saja buku ini di kedai buku pada suatu masa.

Hasilnya...

Buku ini lambat betul berkembang. Slow. Dah la tebal, bila la nak habis baca. Tak macam The Kite Runner yang jalan ceritanya laju. Tapi, cerita dia cantik. Berkembang perlahan- lahan dan menghasilkan sesuatu yang indah pada akhirnya. Tak tahulah kalau bunga dahlia pun macam tu.

Kisahnya, Dahlia yang terpaksa pulang ke kampung halamannya di Cameron Highlands bagi menolong ayahnya mengurus kebun teh setelah Megat (ayah Dahlia) diserang strok. Konflik yang melanda; kepulangannya membangkitkan kembali kisah silam ibunya yang dikatakan membunuh diri. Dan dia berjumpa kembali dengan Wadi! Musuh lama ketika di sekolah menengah. Yang juga telah membeli kebun teh Dahlia yang telah dilelong. Dan Wadi telah mengatakan rasa kasihnya pada Dahlia.

Somehow, saya ada perasaan yang sama pada Panggil Aku Dahlia dengan The Kite Runner. Pada babak ayah-anak-menantu. Perasaan yang sangat indah bila membaca babak ketika Amir dan Soraya menghabiskan masa di depan Baba pada malam terakhir sebelum Baba meninggal dunia. Saat Baba tersenyum melihat Amir bermesra- mesra dengan Soraya- The Kite Runner. Perasaan itu muncul lagi ketika Wadi mendukung Megat pulang dari kubur isterinya. Dan ketika Megat beria untuk menangkap gambar sekeluarga memakai baju raya sebelum dia pergi meninggalkan alam fana.

Saya tahu dengan pegangan kuat Noor Suraya kepada Islam akan 'memaksanya' berkongsi dengan pembaca akan bagaimana Islam itu menjadi deen atau cara hidup kita. Dan dia berjaya. Itu yang saya suka :D

Tiada ulasan: