Jumaat, 1 Julai 2011

Sutera bidadari


yeay. Akhirnya saya dah habis baca Sutera Bidadari tulisan RAM. Mula- mula, agak slow lah juga cerita dia. Tak sehebat siri- siri yang lepas. Agak lama untuk saya tenggelam dalam cerita ni sebab asyik fikir nak online saja -_-. Lepas tu, fikiran saya penat sebab asyik kena tukar situasi, tempat dan masa je dalam buku. Sekejap di Romania tahun 1511, lepas tu di Nusantara tahun 1511 dan terbang pula ke abad 21 di Eropah.

Tapi...
Saya baru tenggelam betul- betul di bab- bab terakhir! Masa tu baru teruja sebab ada suprise suprise (!) masa di akhir cerita. Rupa- rupanya Saifullah di abad 21 tu merupakan... jeng jeng jeng! Lepas tu, watak Sang Dewi pun satu kejutan juga tapi sebab saya dah tahu awal- awal siapa sebenarnya Sang Dewi, jadi tak suprise dah. Apa yang best lagi di bab- bab akhir ni adalah semasa pertarungan Laksamana Sunan dengan Taghut/ Raja Roman. Sweet sangat sebab Taghut ni insaf dan ucap kalimah syahadah.

Lagi kan, saya nak buat lagu Avenged Sevenfold- Dear God jadi lagu tema novel ni. Hehehehehe. Agak tak senonoh letak lagu ni. Tapi tak kisahlah. Sesuai apa.. daripada Raja Roman kepada isterinya. Daripada Sang Dewi kepada Saifuddin.

Dan macam biasa, cerita tergantung. Kita tunggulah pula sambungan Laksaman Sunan pergi mencari Sang Dewi dan cerita Haryani yang mempertikaikan keaslian Keris Naggroe pada abad ke21.

p/s: RAM= Ramlee Awang Murshid

Tiada ulasan: