Jumaat, 22 Julai 2011

uitm di hatiku

Selalunya apa yang kita kutuk, kita akan dapat balik kan?

Dan tadaa, Sari telah ditawarkan ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam kursus perakaunan.

Kursus okay, cuma universiti itu yang Sari selalu kutuk. Sebab kat sana semua Melayu lah ( tak ada persaingan macam aku rasa kat matrikulasi), yuran sikit so budak kuat joli lah, budak- budak sana kuat bersosial lah. Dan memang aku pandang rendah kat uitm pun.

Sehinggalah semasa memohon upu untuk fasa kedua, setelah di-brainwash oleh pensyarah untuk belajar terus direct ke perakaunan (sebab ukm tidak menawarkan jurusan perakaunan dalam borang upu). Maka, UiTM menjadi pilihan kedua Sari dalam borang upu. Dan juga jiran pernah katakan yang kursus perakaunan di sana adalah yang terbaik di Malaysia.

Pelik juga dengan diri sendiri, padahal hati sangat sayang dengan subjek Ekonomi. Padahal, susah senang banyak dikongsi bersama dengan Ekonomi. Sebab Ekonomi tu lagi seronok jika dibandingkan dengan Perakaunan.

Sebab Sari dah prepare awal- awal untuk terima keadaan yang mungkin dapat UiTM (okay memang dah dapat pun!), jadi tak adalah kecewa mana. Mungkin ini adalah peluang terbaik untuk tunjuk yang UiTM bukan macam tu. Yuran murah mungkin bagi peluang Sari menabung atau guna duit untuk perkara yang lagi bagus (cis, aku asyik ingat nak shopping buku jah. Dah la kalau time gila, RM200 pun boleh melayang macam tu saja). Cuba bayangkan, yuran sebanyak RM400 sahaja untuk setahun. Bukan satu semester, tapi untuk setahun!

Lepas tu, Sari rasa UiTM mudah kut nak taja pelajar ke luar negara. Kalau macam tu alhamdulillah, nampaknya kena belajar sungguh- sungguh lagi la lepas ni. Niat kerana Allah ya Sari. Apa lagi laluan selepas ni ya? CIMA kut. Ataupun sambung master dalam Forensic Accounting. Cis, pergi daftar tak lagi dah berangan sampai tahap macam tu ya.

Mudah- mudahan aku nampak apa yang Tuhan nak bagi di UiTM ini macam Tuhan bagi aku peluang hidup di matrikulasi. Wink wink

p/s: kawan aku cakap tarbiyyah kat kampus shah alam tu best. harap- haraplah aku dapat rasa semua itu. weee

p/s: masa aku di bangku sekolah (tak kira lah rendah atau menengah), aku tak terfikir akauntan sebagai cita- cita aku. seriyesli


3 ulasan:

Zida berkata...

All the best sayang!!! Aku tetap sokong ko walau kat mana ko berada. InsyaALLAH apa yang ko dah dapat tu, Allah tau, tu lah yang terbaik ~

ps. silent reader yang tetiba rasa nak komen :D

Amilah Muhammad berkata...

ade silent reader rupanya. thank you so much. lebiu!

ct syahira berkata...

Tuhan bagi aku peluang hidup di matrikulasi.

terbaik ayat.haha.awak silent reader blog sy kan?ex kmph?

boleh mintak fb?heee:)