Jumaat, 4 Mei 2012

Kitorang jadi beban?

Arakiannya, pada suatu petang, kami mengaji subjek ekonomi. Macam biasa. Minggu ni dah masuk bab kelima. Tentang peranan kerajaan (Role of government). Sehinggalah kami sampai pada sub topik Fiscal Policy- Automatic Fiscal Policy. Antaranya ialah transfer payment ( bayaran pindahan)

Transfer payments: the payment of money by a government to individuals for which the payer receives no goods or services directly in return.Maksudnya, seseorang itu akan mendapat ganjaran/ bayaran daripada kerajaan sungguhpun dia tak menyumbang apa- apa kepada negara dari segi ekonomi. Contohnya pencen, elaun bagi orang kelainan upaya, biasiswa JPA mahupun PTPTN. 

Macam kerani, mereka bekerja dan ganjaran mereka gaji. Buruh, pekerja kolar biru, pekerja di pejabat berhawa dingin, semua itu berkhidmat di sektor ekonomi.

Tiba- tiba, 

" Students are not labour force yet". 
" Korang ni beban je (kepada kerajaan)".  

Adeh, sentap ai bila dengar pensyarah cakap macam tu. Tak tahulah si pendidik ini marah yang mana. Tetang PTPTN kah? Tentang pelajar yang 'take for granted' bila dapat duit PTPTN kah? Tentang pelajar yang kurang ajar kah? Tentang pelajar yang salin nota dia bulat- bulat untuk buat presentation dalam kelas kah? Tentang pelajar yang ponteng kelas kah? 

Adeh. Kalau betul anak- anak muda di unversiti ini cuma beban, buat penatlah apa yang diri ini lihat di sekeliling aku.

Pelajar melakukan usrah. Merapatkan ukhwah.
Si kawan yang cuba buka minda dengan baca isu- isu semasa.
Lelaki Malaysia jauh di luar negara yang cuba ubah perspektif tipikal masyarakat dalam tulisannya di alam maya.
Kawan sekelas yang membuat perancangan saban hari dalam nota kecil dan akan memastikan matlamatnya tercapai.
Kawan yang menghabiskan ratusan ringgit untuk membeli buku.

Puan, saya senang sekali dengan puan. Padahal petang tu, puan banyak je buat lawak kan. Tapi kerana satu dua ayat ni, saya jadi sentap. Alahai.

Jika benar kami ini beban dari segi ekonomi, kami ini beban jugakah dari segi menjadi pewaris negara?

Adeh.

ps. oh ya, sedikit nasihat daripada Wani Ardy (diambil daripada status di facebook)

"Pelajar-pelajar UiTM, meh cikgu cakap sikit ya. Cikgu pun tak habis belajar lagi, tak pandai lagi, tapi jom kita guna otak sama-sama. Awak pun tahu apa orang luar kata tentang kita, kan? Universiti Tolong Melayu. Universiti kelas rendah. Pelajar tak layak dilayakkan. Pelajar manja malas disuapkan. So what are you going to do about this? Sit back, relax, do nothing? Frankly speaking, I don't mind how you spend your PTPTN money. Nak beli Blackberry ke, iPhone ke, shopping baju ke dan lepas tu makan Maggi, terpulanglah. Masing-masing dah besar. Yang PECAH AMANAH DAN TAK SEDAR DIRI-nya ialah; bila awak joli sakan SERTA malas belajar. Congratulations, you have proved them right by being a typical Universiti Tolong Melayu student! Janganlah jadi sampah sangat. Not asking you to change the world; change yourself first. PROVE THEM WRONG. Zaman saya belajar dulu, saya pun tak suka macam mana orang nilai saya buta-buta bila saya kata saya pelajar UiTM. Dahlah pelajar UiTM, pelajar Seni Persembahan pula. Dari orang kota ke orang kampung, semua menyindir merendahkan saya. Saya tak suka! Tapi tak suka saja tak cukup; mesti buat sesuatu. Saya enjoy gila-gila DAN belajar gila-gila. I PROVED THEM WRONG. Saya ingat lagi macam mana saya ditemuduga syarikat milik orang bukan Melayu dan alhamdulillah saya jawab soalan-soalan dalam Bahasa Inggeris mereka dengan lancar; saya ingat lagi macam mana mereka terkejut bila saya kata saya graduan UiTM. Saya ingat juga reaksi ejen yang menghantar saya ke luar negara bila beliau dapat tahu saya graduan UiTM. Apa masalahnya? Everyone can do this and so much more! You too! Belajar di universiti majoriti Melayu BUKAN bermakna awak mesti bergelumang dengan orang Melayu saja sampai mati. Bukan bermakna awak tak boleh bergaul bekerja dengan bangsa lain. Bukan bermakna awak tak boleh fasih berbahasa asing. Allah dah janji; siapa usaha, dia dapat. Tak kisahlah belajar mana pun! If we don't like what people presume about us, don't bitch about them; put up efforts to PROVE THEM WRONG. Kita cuba, ok?"


          

2 ulasan:

Asy Faro berkata...

ye la budak silat. HAHA

Amilah Muhammad berkata...

eh rasa tak pernah buat lagi entri pasal silat. hikhik

:P