Rabu, 21 Mac 2012

Budak marhaen II


Pagi- pagi aku tunggu bas. Naik bas pergi ke kelas. Dari seksyen 7 ke Fakulti Perakaunan. Pagi semalam memang pagi yang melelahkan. Turun 7.50 pagi. Enam bas lalu tapi tidak berhenti. Sadis kan? Alasan, bas penuh. Diangkutnya dahulu pelajar dari kawasan kejiranan yang bas lalu dulu itu. Bas ketujuh berhenti. Tapi sendat. Aku sendiri tak muat. Bas kelapan, aku masuk. Dapat tempat duduk. Dan aku sampai ke kelas, jarum jam hampir melangkah pada pukul 9. Walhal, kelas bermula jam 8.30 pagi. Awesome! -.-'

Oh ya, ada dua bas yang 'menguasai jalanan ke kampus' dari tempat aku. Bas RapidKL dan Rengit. Rapid, macam biasalah perkhidmatan swasta. Sentiasa ada. Bas Rengit, bas percuma. Tapi, jarang ada. Aku rasa RapidKL patut tambah bas mereka lah. Tahulah, anda tu monopoli di kawasan kami, boleh sentiasa dapat untung. Aku bayar RM1 tau tiap kali naik bas anda.Bayar duit tapi naik bas pun kurag selesa. Jadi sandwich. Himpit- himpit. Tapi, kalau buat kami selalu macam ni, perkara ni akan bagi kesan dalam jangka panjang. Bas lambat, kemudian rasa fed up dan kecewa, maka muncullah hasrat hati untuk bawa motosikal/ kereta pergi kuliah. Dan pada masa itu, bolehlah kita babai dekat bas awam kan?

Tapi disebabkan aku kini terbayang persoalan ini, "Memegang dunia atau dipegang dunia?", maka perlulah cari strategi lain. Lain pagi, kena turun jam 7.30- 7.40 pagi. Biar tak payah merungut dah. Bai!


Tiada ulasan: