Jumaat, 15 Januari 2010

malam tahun baru

Jam 1.05 pagi, pada 1 Januari 2010, di wad 8B, ayah aku pergi buat selamanya.

Malam itu, aku duduk di dalam wad. Menemani mak yang menjaga ayah aku. Aku sendiri tak ingin pulang ke rumah pada malam itu sebab aku lihat ayah terlalu lemah. Tubuh ayah terlalu lemah pada hari itu. Dalam seharian dia tak makan. Ada la jugak jamah pisang goreng (yang tak habis sekeping). Yang lain, ayah cuma minum air dan jus ubatnya. Minum susu, ayah muntahkan balik.

Pada minggu itu, pagi-pagi aku datang menjaga ayah. kadang-kadang aku memarahi diri aku sendiri. Badan ayah lemah. Tapi aku tak berdaya menjaga ayah dengan sebaik-baiknya. Minggu sebelum itu, ayah sudah tenat. Tapi alhamdulillah, ayah bangkit kembali.

Minggu itu, ayah lemah. Pada Khamis itu, badan ayah makin lemah. Pagi itu, ayah demam sehingga badannya menggeletar. Ayah tak ingin makan bubur pada tengah hari itu. Aku selalu memarahi diri aku sebab tak pandai jaga ayah dengan baik-baik. Tapi pada hari itu, aku lihat ayah ketawa. Jiwa aku yang gundah senyum melihat ketawa ayah.

Malam itu, ayah pergi. Mak kata, ayah ingin tidur. Mak dengar ayah berdengkur. Dengkurnya bunyi lain. Rupa-rupanya, dengkur ayah dah bercampur dengan nazak. Mak kejut ayah, tapi ayah tak sedar- sedar.

Dan kami menangis pemergian ayah di saat keadaan riuh rendah orang menyambut tahun baru di sekitar luar hospital.

Apa yang aku tidak tahu:
1. Doktor memberitahu bahawa ayah mempunyai masa tiga bulan setelah diketahui sakitnya.
2. Doktor sering memberitahu emak dan abang aku supaya bersedia, meminta sekiranya ayah tenat, jangan diberi CPR atau ubat ke dalam tubuhnya.

Ayah aku adalah pesakit leukimia dan ayah pergi tak sampai dua bulan setelah ayah dimasukkan ke hospital. Ayah dimasukkan ke hospital selama sebulan++, balik ke rumah seminggu++, dan masuk ke hospital balik seminggu++ .

Saya nak jumpa ayah kat syurga nanti :)

al-fatihah

1 ulasan:

watching from afar berkata...

Dearie,

I'm pretty sure you took great care of your late father and he knew it. You have been a good daughter for sacrificing your time to take care of him. He's lucky to have you as a daughter. And your mom and siblings.

Be strong and don't forget to pray for him in the life hereafter.

Take care.

Al-Fatihah.