Rabu, 20 Januari 2010

Aduan : Saya nak ambil course itu

amaran: post ini akan menjadi suatu yang lameeee gilak.

Ke hadapan saudara profesor/ dato'/ guru kaunseling/ sahabat baik/ puan tempat tanya masalah dalam surat khabar mingguan:

Saya merupakan lepasan SPM yang kadang- kadang resah juga dengan keputusan SPM yang belum kunjung tiba lagi. Saya telah melayari banyak laman web kolej- kolej supaya saya dapat tahu ke mana hala tuju saya lepas ini.

Pilihan pertama saya adalah untuk memohon institut pendidikan guru dan jadi cikgu. Harapan saya adalah untuk meracuni pemikiran kanak- kanak dengan madu dan bukannya dengan gula. Sebab harga gula makin mahal dan juga berbahaya sekiranya diambil secara berlebihan. Saya juga ingin mereka tahu sejarah negara dengan mendalam dan bukannya secara olok- olok sahaja.

Sekiranya boleh, saya ingin menjauhkan diri saya daripada bidang sains tulen. Saya bukan nak khianat apa yang telah saya belajar selama dua tahun tapi hati saya bukan ke situ. Nak buat macam mana. Tapi saya suka Fizik! OK, berulang kembali ke tadi, saya suka sejarah. Bukan semata- mata pelajaran akademik di sekolah menengah sahaja. Jadi, macam mana hala tuju saya selepas ini? Kalau boleh, saya nak ambil Pengajian Asia Tenggara. Tapi, saya tak nak ambil STPM. Ada jalan lain tak? Kalau saya ambil asasi undang- undang atau ekonomi semua tu, boleh ke saya ambil Pengajian Asia Tenggara untuk ijazah?

Oh ya, bagaimana dengan peluang pekerjaan? Saya dulu ada berangan- angan. Nati pergi buat ekspedisi. Cangkul- cangkul. Jumpa batu inilah, itulah. Pastu, nanti jumpa kerajaan lama dekat Malaysia. Jeng, jeng jeng! Saya percaya, Malaysia ni tak habis korek lagi. Cuma terhijab lah kot daripada pandangan rakyat kita ni. Rasa macam dalam filem atau dalam Discovery Channel pula ( dan History Channel) hikhik.

Lepas tu, saya nak jadi penulis baru buku teks sejarah. Sebab saya rasa, buku teks sekarang ni suka cakap separuh- separuh. Rasa geram tau bila separuh lagi, baru kita dapat rasa terujanya tapi cuma dapat baca dalam internet jelah.

Saya pun berangan- angan nak ambil Masscomm dalam Journalism. Tapi, saya tak berapa pandai menulis sangat. Karang, tiba- tiba pula tak ada idea nak menulis. Hishhhh.

Kepada saudara- saudara yang tertera di atas, tolong bantu saya yang dalam dilema dan angan- angan ini. Sekian, terima kasih.


Tiada ulasan: