Khamis, 21 Januari 2010

Memori Seorang Tua

Cerpen ini aku baca dalam buku komsas terbaru tingkatan empat. Ditulis olehZahari Affandi. Dan aku rasa wow! . Boleh cerpen macam ni masuk dalam buku pelajaran sekolah? Best gila. Aku dapat bayangkan dalam buku rujukan nanti, nilai- nilai murni dia adalah seperti mengenang jasa, setia akan negara dan apa- apa lagi pasal kemerdekaan. Tapi yang wow bukan sebab tu. Tapi, sebab watak utama dia (Pak Itam) dibayangkan sebagai tokoh Angkatan Pemuda Insaf (API) dan pemimpin Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM). Dan selalu masuk keluar penjara pada zaman Inggeris dan Jepun menjajah.

Cool gila buku komsas. Aku ingatkan negara anti kepada API dan PKMM. Sebab British kan tak suka mereka. Buku teks sejarah pun macam anti mereka. API dan PKMM ni selalu dikaitkan dengan komunis. Yang ironinya, dalam cerpen ni, Pak Itam sangat baik dengan seorang sarjan polis pencen yang dulu bertempur dengan Bintang Tiga. Ah, Pak Itam dengan Tuk Mat berjuang untuk bangsa, negara juga.

Siapa eh Zahari Affandi ni? Bila aku google, kebanyakan tulis tentang buku komsas terbaru ni. Sebab tu terselit nama dia sekali. Eheh. Cool gila!

*Sila tegur sekiranya ada silap ok :)

Tiada ulasan: