Isnin, 18 Januari 2010

9 nyawa

1. Tajuk novel ini mengaitkan mitos kucing yang dikatakan mempunyai 9 nyawa. Tengok kulit buku pun boleh tahu. hihi. Tapi, bukan kucing atau jadian kucing yang menjadi watak utama dalam novel ini. Intan Suryani, homosapien atau manusia yang didakwa mempunyai 9 nyawa. Tapi boleh percayakah sedangkan apa yang kita tahu, kita sebagai hamba Tuhan ni hidup sekali je. Alam roh- hidup di dunia-alam barzakh- hari pengadilan- syurga/neraka. *Betulkan saya sekiranya saya salah.

2. Bayangkan anda seorang yang cantik, hot( saya tambah yang ini), bijak tapi dikongkong oleh ibu. Yang ini tak boleh, ini tak boleh. Nak dekat dengan lelaki tak boleh. Jadi, apa perasaan Intan Suryani ini? Dengan keadaan kesihatannya yang mempunyai sakit lemah jantung dan memerlukan ubat sepanjang masa, dia sentiasa berada di sisi ibunya. Dah la, Intan Suryani sudah berdepan dengan maut banyak kali. Azizah, ibu yang mengongkong dan terlalu tegas sebab dia takut sangat Intan Suryani akan pergi dahulu daripada dia. (Saya rasa semua orang ada perasaan macam itu kan). Azizah terlalu bersifat melindungi. Jadi, Intan Suryani hanya melampiaskan fantasi cintanya menerusi hobinya yang suka membaca novel cinta. Jadi, macam manalah reaksi dia bila berjumpa dengan Khairil eh? BAGAIMANA DENGAN REAKSI AZIZAH?

3. Nama penulis lagi besar daripada tajuk novel ini. Well, faham- faham sajalah. Orang kejar buku ni sebab penulis ni. Jadi, apa lagi. Mari dapatkan buku ini cepat- cepat. Masih tak kenal siapa penulis ni? Pergi kedai buku, ambil bukunya dan berkhayallah dengan ceritanya.

4. Buku tulisan RAM mesti ada bunuh- bunuh dan mati- mati. Dalam cerita ni, ada tembak- tembak. Dalam novel ni, gangsterisme bukan saja di Singapura sahaja. Siap ada link lagi pembunuhan ini. Dari Singapura ke Kuala Lumpur sehingga Jakarta. Pistol boleh berada di kepala anda atau di dada anda bila- bila masa saja. Tekan picu, dan... selamat tinggal dunia.

5. Khairil: "Abang akan jaga Intan sampai mati" Tak rasa musykil ke baca ayat ni? Siapa yang mati? Intan atau Khairil?

6. Lupa pula, ada watak utama lain lagi. Nama dia Hakim, si buta tapi boleh dengar suara roh- roh yang berada antara sempadan kehidupan dan mati. Kerja pulak di hospital. Tapi apa kaitan Hakim dengan Intan Suryani?

7. Musykil juga dengan Mat Siam ni. Siapa dia ni sebenarnya? Jeng jeng jeng! Tiba- tiba pula boleh berangan nak kongsi syer pernigaan emas Azizah ni.

8. Paling suka dengan Shauqi. Cute saja.

Just my two cents. Saya tulis ikut sedap hati saya saja. Tapi buku ni boleh buat anda terkejut dengan watak- watak dia. Ada yang boleh anda ramalkan, dan ada yang akan anda terkejut terus. Tapi kan, saya lagi suka novel Mikhail. Yang itu, boleh sakit jantung kot baca. hahaha. Tapi, itu tak bermakna yang anda tidak patut meminggirkan 9 nyawa. Zaaazz

2 ulasan:

its not me :) berkata...

xpenah lg tergerak hati nk bce novel2 penulis ni.ramai yg ckp best.tggu je la dulu

Amilah Muhammad berkata...

yayaditz: aku tak baca lagi novel hlovate. lalala