Jumaat, 15 Jun 2012

Generasi telefon pintar

Kisah ini bercampur dengan fiksyen, mungkin.

Arakiannya, pada suatu petang yang layu, adalah suatu kuiz yang perlu dijawab oleh pelajar- pelajar. Ah, tengah hari memang waktu layu untuk aku. Waktu sebeginilah yang hati ini, meronta- ronta untuk dilenakan sebentar. Apa- apalah.

Maka dalam kelas yang hening, pada beberapa minit kemudian, ada pelajar keluar ke kelas. Lalu, muka pensyarah sudah berubah. dia pergi ke belakang kelas, dan ambil Iphone pelajar itu. 

Entah apa yang dibuat pelajar itu. Mungkin di-Google definisi perkataan yang disoalkan dalam kuiz mahupun ditanya soalan itu di dalam Facebook. Atau mungkin, dia saja- saja buka Facebook.

Lalu di meja guru, si pensyarah itu mengambil gambar si Iphone itu. Er, maksudnya, dia ambil snapshot akan aktiviti si Iphone sebentar tadi. Setelah diambil- ambil menggunakan akak Blackberry, si pensyarah itu nampak sibuk pula dengan telefon bimbitnya.

Apa yang dibuat oleh si Blackberry pula? Mungkinkah di-email pula gambar snapshot itu kepada rakan- rakan pensyarahnya? Atau di-share pula gambar itu ke dalam Facebook si pensyarah itu?

Ini ke generasi 2012? Oh mai


Tiada ulasan: