Khamis, 13 Oktober 2011

Aku terima nikahnya

Tadi belajar tentang Maqasid al-Syariah di mana salah satu prrinsipnya adalah menjaga maruah dan keturunan manusia. Ustaz ni suka buat orang insaf sikit- sikit tau dalam kelas dia.

Cuba bayangkan ada dua pasangan lelaki-perempuan di hadapan kamu. Kita namakan A-B dengan H-I. Perbezaan antara mereka cumalah A mengucapkan kalimah "Saya terima nikahnya" iaitu A-B ada ikatan perkahwinan manakala H-I tidak. Tapi mereka melakukan perkara yang sama macam lovey- dovey things blablabla gitulah. Eh jap, ustaz cakap, kalau pengantin lelaki tu angguk je masa akad pun dikira sah. Yang selalu kita dengar sampai 2-3 kali lafaz tu, tok kadi je mengada- ngada. Heheh

Okay, cerita balik. Sampailah pada suatu masa, kedua- dua perempuan tadi tu mengandung. Kau rasa ada tak mereka dapat layanan yang sama oleh lelaki mereka? Pada pasangan A-B pastilah si isteri dan kandungan diberi layanan baik- baik. Kalau mengidam pun si suami sanggup cari makanan. Pastu si suami siap beli pakaian lagi untuk si isteri. Kau rasa ada ke yang H tu nak beli baju mengandung untuk girlfriend dia? Mesti takde lah kan. Bila anak dah lahir, mesti yang pasangan berkahwin ni akan bagi nama- nama baik dekat anak. Lepas tu, akan lindung anak sampai tak bagi kena gigit nyamuk pun. Tapi macam mana dengan anak luar nikah H-I tu? Bukan setakat nyamuk, satu badan pun dah habis kena kerumun dengan lalat. Tu tak kira lagi kalau ular datang ke, kepala pecah sebab kena campak dari tempat tinggi ke. Kesian kan. Lepas tu, bagi yang dikurniakan umur panjang, macam mana pula hidup mereka start sekolah nanti? Orang lain pergi balik sekolah, papa hantar. Tapi mereka, ayah pun tak kenal. Tahun 2009 ada 17000 (lebih) anak luar nikah. Sekiranya pertumbuhan penduduk normal bagi pasangan yang dah berkahwin, bekeluarga, mana kita nak letak 17000 (lebih) budak darjah satu ni? Makin sesakkah sekolah dengan kehadiran mereka? Kesian kan :(

So, fikir- fikir jelah kan. Oh ya, kawan aku kena lamar haritu. Aku pula yang teruja walaupun kawan aku tu takde hati pun dengan lelaki tu. Ingat senang ke kena lamar? Bukannya ajak couple time muda- muda ni, tapi ajak ada ikatan. Aku percaya kalau ada orang sanggup buat macam tu, maknanya dia dah yakin dengan personaliti, sikap, perangai blablabla yang ada dengan perempuan tu walaupun tak kenal begitu rapat. Maksud rapat bagi aku ni macam mesej sepanjang hari tambah dengan gayut lebih setengah jam. Anyway, kita pun tak tau siapa jodoh kita dan macam mana kita boleh mengikat ikatan kasih sayang dengan seseorang tu kan. Asalkan Allah redha dengan hubungan kita sudah.

p/s: Bila dah masuk degree, barulah rasa yang topik perkahwinan bukan lagi main- main. Rasa macam dah besar je walaupun ada orang cakap aku berperangai macam budak- budak lagi :)

Tiada ulasan: