Isnin, 2 Mei 2011

Jaja & Din

Jaja & Din. oleh Noor Suraya.

Tak tahu nak start dari mana sebenarnya. Dari Afghanistan kot. Aku tak tahulah tapi buku yang aku baca berturut- turut ni ada kaitan antara satu sama lain. Baca 'Allah is Calling' garapan Zainudin Hashim ada mengisahkan tentang Afghanistan. baruku tahu yang Afghanistan tu kuat! Mana tak kuat kalau Afghanistan dapat mengalahkan Soviet Union. Sehingga tinggal kecil sahaja menjadi negara Rusia itu. Mikhail Gorbachev, Presiden Soviet Union pernah cakap yang tenteranya boleh lenyapkan negara Afghanistan dalam masa 2 minggu sahaja. Gila ah kan. Punyalah pandang kerdil. Er, sebenarnya saya pun macam tu. Kita kan boleh memandai- mandai dan perasan pandai untuk apa yang kita tak tahu! Soviet Union kan kuat. Yang hantar angkasawan pertama ke bulan pun Soviet Union (dan bukannya US.hehe). Tapi, perang tu memakan masa 10 tahun. Wow, betapa kuatnya 80,000 tentera Afghanistan melawan 620,000 tentera Soviet. Umpama 313 muslimin menentang 900-1000 Quraisy ketika perang Badar.

Lepas itu, aku baca 'A thousand splendid suns'. Tulisan Khaled Hosseini, penulis The Kite Runner. Buku ini aku beli beberapa bulan lepas. Tahun 2010 punya cerita. Nasib baik dapat juga dikhatamnya buku ini. Kisah 2 wanita Afghanistan di tanah air mereka. Cerita dia macam berlatar belakangkan kisah politik di Afghan. Afghan ni bukan macam kita. Mereka selalu bertukar corak kepimpinan. Komunis lah mujahidin lah. Pastu Taliban pula kuasai. Dan nak tak nak hidup diorang ni sebenarnya berlandaskan politik lah kan. Tapi aku tak pandai nak kupas novel ni. Tapi yang pasti bestlah. Korang google lah kalau nak tahu. Hamba minta maaf..


Jaja & Din. Kisahnya di mana Jaja jatuh hati pandang pertama pada seorang lelaki. Jatuh hati dengan gambar lelaki itu. Boleh pula bertahun dia simpan cinta yang sama. Cuma berjumpa 3 detik pertemuan, Jaja ambil keputusan untuk menyuruh ibu bapanya meminang! Tak macam kisah lain yang ceritanya sampai di gerbang perkahwinan, cerita Jaja dan Din baru bermula selepas mereka berkahwin. Jaja ni orangnya sempoi, dah biasa hidup senang (dan kaya), tiba- tiba hidup berdua dengan ustaz Din yang mahu mengamalkan hidup zuhud. Bolehkah Jaja? Jaja pun mesti jawab boleh sebab Jaja sayang Din!

Lepas tu, Jaja ni macam bercerita dengan pembaca tau. Aku dapat rasakan tau. Mungkin sebab ustaz Din suka bercerita pada Jaja sebelum tidur. Ataupun sebab Jaja ni memang banyak bercakap!

Oh ya, apa kaitan Jaja & Din dengan Afghanistan? Sebenarnya Din ni ingin berjihad di medan perang Afghanstan. Tapi sanggupkah Jaja ditinggalkan? Tapi Jaja kan sayang Din!

Lepas tu, aku ni kalau baca novel/ filem mesti nak tengok happy ending. Macam pelik je kalau- kalau hero mati di tengah jalan. Sampai dalam cerita ni, hati aku menjerit. Takde ke keajaiban dalam cerita ni? Tapi tiba- tiba aku jadi redha sebab Jaja redha dengan ketentuan Tuhan. Nak tahu apa jadi pada Jaja selepas itu? Bacalah. hehe. Tapi jangan buka halaman belakang. Jaja dah bagi warning awal- awal :D

p/s: Tulisan itu menunjukkan pemikiran penulisnya. Dan aku tak waswas lagi untuk mengatakan penulis ini sangat kuat membaca. Sangatsangat!

pp/s: Cerita Uncle Aqmar dengan Aunty Lida tergantung macam tu saja ke? Nak juga tahu kenapa mereka berpisah? *sedih




Tiada ulasan: