Rabu, 27 April 2011

Of nasi lemak and jajan

Pada penghujung semester, saya makan nasi lemak hampir setiap hari. Alasannya mudah, saya cuma perlu melangkah 2-3 tapak untuk membeli di depan bilik sahaja. Hampir setiap hari asyik nasi lemak nasi lemak saja untuk makan malam. Sampailah satu hari, saya terfikir, nanti kolesterol naik ke sebab makan banyak sangat nasi lemak?

Bagi mereka, nasi lemak cuma satu pilihan. Pilihan yang menjimatkan poket. Aromanya. Telurnya. Sambalnya. Dan menjimatkan poket. Bagi saya, ada satu lagi sebab. Tak perlu jalan jauh!

Saya pemakan setia jajan. Kalau boleh, setiap kali pergi ke kedai, saya akan pandang jajan. Super ring, twisties, rota (!), double deckers. Apa lagi? Tapi saya tahan. Kena buat tak tahu. Nak- nak bila nak periksa. Saya memang pantang ni masa kat kolej. Awak tau tak?

Masa saya belajar kemahiran hidup semasa tingkatan tiga, saya baru faham yang burger itu hidangan lengkap. Ada roti, tomato (yay), salad, daging. Lengkaplah kan kalau ikut piramid makanan.Tapi kenapa burger akan di-ban di kantin? Tapi tak tahulah kalau info saya salah sebab saya bukan pelajar hayat.

Itu bukan kantin kalau tak jual nasi lemak setiap hari. Tolonglah. Tak banyak duit keluar kalau pilih nasi lemak. Ok, saya faham ada pilihan lain macam nasi goreng, mihun goreng, mi goreng, yadayada. Tapi kalaulah awak tahu yang dalam fikiran saya, yang terbayang cuma kanak- kanak comot, poket nipis, akan beli nasi lemak. Itu saja.

Oh ya, by the way, kenapa tak perkasakan pendidikan jasmani? Sebab ada juga scene di mana pelajar akan duduk di tepi padang. Aah. Pakai baju sukan seluar trek, tapi duduk tepi padang. Nak juga terfikir, mana pergi peluhnya kalau cuma bersaja- saja waktu pj? Atau korang nak tasik siap ada laluan lagi, baru nak praktis joging huh?

Tiada ulasan: