Rabu, 18 Mei 2011

jawapan untuk kakakSarah

ada apa dengan cinta adalah filem faveretku. sejak darjah empat. Tapi bila aku meningkat usia, dan meningkat matang, aku dapat menilai apa yang ada pada AADC yang boleh aku gah berbanding filem- filem lain.

Kau dihidangkan dengan dua manusia yang begitu banyak beza tapi boleh berkait perasaan atas satu persamaan. Cinta itu daripada keluarga yang menyayangi, ada geng, boyfriend yang aku rasa banggalah kalau ada dia kan, dan hrmm mungkin sanjungan ramai (?). Oh ya, ada peminat juga. Rangga (itu nama watak nicholas saputra kalau kau tak tahu) itu loner. Dia tak bergaul dengan orang ramai, tak suka orang menyibuk hal dia (boleh tengok babak di mana Cinta approach dia untuk temuramah) dan cuma hidup berdua dengan ayahnya. Saat Cinta dan teman lelakinya menaiki kereta di bandar, Rangga cuma melintas jalan raya yang sibuk gila itu dan menaiki bas awam.

Prinsip mereka juga berbeza. Tatkala Cinta mementingkan rakan- rakannya dalam hidup (hampir setiap aktiviti dilakukan bersama), Rangga tuduh bahawa perempuan itu tiada prinsip.

Titik persamaan; buku! Buku AKU yang dibawa oleh Rangga ke mana- mana saja itu mencuri perhatian Cinta. Akhirnya perbualan 5 minit berkisar buku itu membawa perhubungan mereka lebih jauh. Sehinggalah Cinta terlupa janjinya (di mana babak itu berputar pada minit- minit pertama dalam filem ini) kepada rakan karibnya. Ironi. Kerana dia pernah berjanji untuk ada apabila Alya memerlukan (boleh cakap hidup dia misery dengan masalah keluarga), Cinta sanggup berbohong semata- mata untuk date dengan Rangga. Sehinggalah satu kejadian berlaku dan ...

Aku suka dengan quote ini, "Masalah salah satu di antara kita, adalah masalah kita semua. Musuh salah satu di antara kita, adalah musuh kita semua" sebab mulut kita boleh saja berbicara tentang janji- janji manis, tapi dapatkah kita memenuhi janji ini apabila diperlukan? Bila Cinta alpa, dia lupa janji ini untuk Alya. Tapi lain untuk gengnya. Tika Cinta gila menghadapi masalah, gengnya muncul menanggung beban masalahnya. Boleh conclude yang semua orang melakukan kesilapan dan persahabatan untuk selamanya!

Sori, banyak berceloteh. Dan bagi spoil banyak! Selamat menonton ^.^




1 ulasan:

aisyah berkata...

jujurnya, aku emang sudah nonton filem ni. 2 kali camtu kot. sekali masa kecik (waktu dia mula2 keluar dan tengah hot la), satu lagi masa sekolah menengah kot. yang masa kecik tu memang aku tengok kosong je la, sebab tak paham apa2 (yang penting hero hensem. wakaka). yang masa sekolah menengah tu, baru faham what is the film all about. explanation ko is another stage higher dari apa yang aku faham masa tengok time sekolah menengah. thankiyuuuu ^_^ btw, nanti nak pinjam cd! aku pulang ke kuantan 26 mei. weehee