Selasa, 15 Jun 2010

sayonara IPG

Dulu, aku belajar The Pearl dikarang oleh John Steinbeck, sebuah novel yang patut dipelajari untuk pelajar SPM di sesetengah negeri. Dan seperti biasa, kami belajar tema, watak, persoalan dan sebagainya. Dan pada dua watak utamanya iaitu Kino dan Juana, mereka mempunyai satu kepercayaan karut. Iaitu mereka tidak boleh terlalu excited atau mempunyai harapan yang begitu tinggi terhadap sesuatu kerana dipercayai tuah boleh lari.

Tanpa disedari, aku pun begitu.

Karut ke weh? Salahke aku buat begitu. Sebab hampir setiap kali akan jadi begitu. Bila terlalu cakap pasal sesuatu, mesti last- last tak jadi.
Dan begitu juga hari ini.

Hari ini adalah hari air mata aku. Aww, dramatik sangat kot. Tapi serius aku sedih. HMMM. Tak tercapai hasrat aku nak pergi institut pendidikan guru. Duduk sinilah maknanya. Aku tak tahu aku sedih sebab tidak dapat pergi sana, atau tak dapat lari daripada masalah. Ah kamonlah Sari, kau ingat Tuhan saja- saja ke nak buat macam tu dekat kau.

Keyakinan kau dalam Bahasa Inggeris dah makin meningkat. Miss Kong must be really proud of you! Jadi, sila dapatkan band 4 dan ke atas dalam ujian MUET nanti. Sila dapat 4 flat untuk kedua- dua semester ini. Sila gagahkan diri anda untuk mendapat biasiswa JPA nanti. Kata nak ambil Pendidikan Khas kan :') kalau tak pun Pengajian Asia Tenggara, TESL dan apa- apalah sedang beratur tunggu anda. Janganla sedih dah.

Dan jangan nak fikirkan benda- benda yang sakitkan hati kau lagi. Macam tuuut dan tuut. HEHEHE.

Dan mungkin bila aku sedih sangat, aku salahkan Allah. Aku tunjuk tanda protes. Segala batasan yang aku garis telah aku langkah. Aku berborak lebih- lebih dengan lelaki,aku cakap di telefon ketika azan berkumandang. Ala, azan kan banyak kali. Tapi susah dia (ahli keluarga) nak telefon. Astaghfirullah al-azim, ya Allah, aku lemah. Lemah sangat. Langsung tak boleh diuji dengan benda besar sebegini. So, u blame the God?

Aku dengan rendah dirinya, mengaku aku milik Tuhan yang Esa.

Dekat sini, macam dah jadi tempat luahan hati aku. Dah lama tak buat review filem atau buku. Mungkin pada masa lain. Cerita yang mukhtahir ditonton buat masa ini ialah The Secret Life of American Teenagers musim satu episod enam. Mungkin cerita ni lame, tapi ada aku kisah? Bai :)

Apa- apa pun, hanya kepada Allah kita berserah. Percayalah. Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.ALLAH mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui~(al-Baqarah:216)


Tiada ulasan: