Selasa, 15 Jun 2010

Adab belajar dalam kumpulan versi sari

Dalam masih kejutan lagi. Fuhhh. Tadi, aku pergi siapkan kerja berkumpulan di bilik tutoran. Pada waktu malam. Dan ramai pelajar yang pergi study di sana dan mungkin ambil peluang belajar sambil dating. Aww, seronok kot main pegang- pegang, sentuh-sentuh. Pada suatu ketika, tiba- tiba datanglah pencegah maksiat kolej aka ustaz. Adegan amukan berlaku dan aku masih terasa tempiasnya. Hadiah pukulan dan lempangan telah aku tonton dengan getaran di jiwa. Dan aku juga dimarahi kerana berkumpulan campur jantina.

Kesimpulan: JANGAN MENJAWAB BILA LELAKI MARAH WALAUPUN KITA RASA KITA BETUL.

Ok, aku nak cakap pasal adab kan.

1.Berpakaian sopan dan menutup aurat. Nampak sempoi pun takpe. Kalau laki pakai kopiah, baju melayu berkain pelikat macam pulang dari surau pun nampak lagi comel. Hehehe. Takde la, maksud aku, anda akan lebih dihormati dan sukar untuk didekati oleh kaum hawa. Maksudnya, tak beranilah kitorang nak duduk rapat- rapat dengan awak kecualilah pakaian awak tak mencerminkan perangai awak.

2. Kalau boleh, berkumpulan sesama jantina. Sedangkan belajar al- quran pun lebih baik jika sesama jantina. Bukan melarang, cuma lebih baik. Ah, aku tak arif sangat hukum agama. Tapi, batas itu pandai jaga bukan? *Lepas nafas. InsyaAllah.

3. Jika ingin buat secara berkumpulan, konon- konon lebih efisien la kan, pisahkan meja anda. Jangan duduk rapat sangat. Jangan tenung sangat rakan lawan jantina anda. Dari mata turun ke hati. HEHEHE.

4. Guna masa sebaiknya. Jangan jumpa dengan kawan, alih- alih gi borak- borak pulak. A BIG NO-NO

Ini peringatan bagi saya juga. Sori guna aku, kemudian saya. Saya tulis sedap hati je.

Tulisan ini ditulis oleh perempuan yang bukan baik sangat pun, tapi ingin baiki diri walaupun tak sedar diri yang dia kadang- kadang suka fikir pasal laki je. Tak kool betul.

1 ulasan:

Unknown berkata...

sokong sangat :')
bile ramai sgt dlm group study nie mulelah lain jadinye.. hehe