Selasa, 26 November 2013

13 juta ringgit malaysia

Cik Ta bakal berkahwin dengan tajaan RM 13juta. Peh peh. Kalau bagi aku RM50 ribu daripada jumlah sebanyak tu, cukup dah aku nak beli Proton Saga secara tunai wei. Bolehlah juga guna duit lebih untuk bayar cukai jalan dan insurans kereta. RM50 ribu tu kira tak luak mana lah kan daripada RM 13juta tu. Itu kata aku lah.

Bagaimana dengan kawan aku?
Dia kata, baiklah dia guna untuk bayar PTPTN.
Aah, betul juga. Lagilah perlunya duit itu untuk membayar hutang.

Sedih kan. Dalam tengah- tengah belajar dan tak bekerja lagi, dah memang dihempap dengan hutang. Bukan seribu dua ribu ringgit tetapi lebih lebih RM 25,000. Bukannya kita yang mahu berhutang, tapi inilah caranya untuk survive dalam hidup kerana belajar. Bukannya lepas SPM, kita ada hasrat untuk berhutang. Tapi, hutang itu datang dengan sendirinya 'memaksa' kita untuk 'melanggannya'.

Murahnyalah nilai duit kalau jumlah RM 13juta itu digunakan semata- mata untuk majlis perkahwinan. Bukanku tujukan kepada Cik Ta tapi kepada pihak- pihak penaja. Murahnyalah harga duit itu pada mata kalian.

Jadi apa lagi alasannya untuk aku tidak bersyukur dan kedekut untuk berkongsi rezeki, sekiranya ada orang sekeliling aku yang sudah diikat dengan hutang manakala aku tidak? :')



Tiada ulasan: