Rabu, 3 April 2013

Ke hadapan Srikandi

Ke hadapan Cik Srikandi,



Saya ini seorang yang mencari. Sejak dahulu lagi, saya membaca tulisan saudari. Di blog. Sehingga saya pernah berangan nak jadi ahli sejarah. Nak pergi korek galian semua itulah. Blog ini menjadi saksi okay. Cuba tekan link ini. Sehinggalah saya terlupa akan tulisan saudari bila hanyut dalam kehidupan. Dan kini, saya terjumpa lagi tulisan saudari dalam buku Makan Dalam. Buku itu memang power. Sesiapa yang baca entri ini, patut ambil tahu tentang buku ini. Setakat ini, itu adalah antara buku alternatif yang paling aku suka!

Berbalik kepada saudari Srikandi, kiranya saudari ini begitulah sulit untuk diketahui siapakah gerangannya. Maka, kini saya merasa ragu- ragu. Berdasarkan pemikiran kritikal, saya tahu saya tidak boleh ikut membabi- buta. (Dalam politik pun sama yaw!) Walaupun artikel saudari begitu menarik (hoh yelah. Melaka as in Parameswara dan Sultan Mahmud begitu klise. Srikandi bercerita lebih daripada itu kepada kita tentang Melayu) tapi saya masih was- was.

Sudikah kiranya, saya ingin bertemu dengan saudari? Ingin sekali saya melihat sumber- sumber rujukan dan kisah lain tentang sejarah Melayu. 

Oh ya, blog itu telah di-private-kan atas kesulitan tertentu. Mungkin.


Tiada ulasan: