Khamis, 27 Disember 2012

Kerana tulisanmu, aku jatuh hati

Haha. Kelakar rupanya bila diam- diam meminati seseorang kerana tulisannya. Tulisan itu mencerminkan pemikiran mereka. Akal mereka. Prinsip mereka. Perwatakan mereka juga. (Kecuali tuan pengarah ini. Dia ni kelakar tapi dalam blog nampak serius dan emosional. kahkah). Dan mungkin sebahagian kisah hidup mereka yang terpampang dalam bentuk tulisan. Wajah mereka. Selalunya jatuh nombor dua.

Dengan tulisan, aku jatuh cinta. Dalam tulisanmu, aku diam- diam mengagumi. Ingin turut serta dalam kumpulanmu. Sama- sama menjadikan "Islam itu matlamat, bukannya alat"

Tapi aku lupa. Aku bukan manusia yang konsisten, istiqamah dalam usrah ni. Puihh. Bak kata, ehem tak ingat, "tarbiyah bukan segala- galanya tapi segala- galanya bermula dengan tarbiyah". Bahan bacaan tak cukup saja wahai diri sendiri. Kau perlu teman. Kau perlu sokongan dan dorongan sepertimana kau perlu solat berjemaah untuk dapat pahala berlipat 27 kali ganda.

Hm, sebab tu aku sebenarnya cemburu dengan artis- artis berlitup sekarang. Nak- nak dengan Diana Amir. Kau tahu dulu dia bagaimana. Dan kau tengok perlu peribadinya sekarang. Dan semua itu dikuatkan lagi dengan tarbiyah, dengan usrah. Serius cemburu. 

                       

Dan aku gagal. Sedih la juga. Krik- krik. Aku harap suatu hari nanti, hati ini bakal diteguhkan dengan ikatan usrah. Dan pada masa itu, moga- moga kita sudah sama- sama 'sedarjat' dalam mengejar rahmat Allah.

Kahkahkah. Sedarjat? Nonsense. Mana ada benda macam itu. Rahmat Allah adalah untuk semua. Bak kata Zabed
Medan bercakap tidak sama dengan medan berkhayal. Medan beramal tidak sama dengan medan bercakap. Medan berjihad tidak sama dengan medan beramal. Medan berjihad yang hakiki tidak sama dengan medan jihad yang palsu. Ramai yang mudah berkhayal namun tidak semua apa yang terbayang di kepala mampu diungkapkan dengan kata-kata. Ramai yang mampus bercakap namun hanya sedikit yang mampu bersabar ketika beramal. Tidak sama orang yang sedang duduk dan orang yang sedang berlari.

Maka kalau begitu wahai Amilah, sila luruskan niat kita mendampingi Allah. Moga Allah dan Islam sentiasa di hati kita. Ewah. 




Tiada ulasan: