Isnin, 5 Disember 2011

marah yang tiada guna jika memancarkan juga pada orang lain yang tak bersalah


Remuk. Nangis. Kalau. Sayu. Geram. Sakit hati.

Semua ini ada hari ini. Air mata tak habis- habis mengalir. Sampai semua tempias pada orang lain. Sampai semua kesyukuran dah lari entah ke mana dalam diri. Sampai semua amarah dan muka masam terpantul di cermin.

Sari, kena ingat. Bila orang tegur kita, kita balas dengan penuh senyuman ya. Bukan ala kadar.

Sari, kena ingat. Muka biar senyum. Jangan pancar masam tu.

Sari, kena ingat. Jangan biar mak korban semua. Sambut mak baik- baik katanya. Jangan biar mak susah hati. Jangan paling muka daripada mak barpun sebenarnya marah pada orang lain.

Hari Isnin memang penuh dengan ajaran pada hari ini ya. Moga aku juga belajar hari ini.

p/s: Semalam aku lihat satu lelaki, satu perempuan dan kanak- kanak perempuan. Aku assume mereka satu keluarga. Menjamu makan malam. Dan si perempuan itu muka masam. Mereka tidak bermesra. Kalah dengan couple (mungkin) yang berpaut pada lengan masing- masing yang aku lihat sebelum itu. Aku asyik menghakimi, asyik bertanya pada diri sendiri. Dan akhirnya, malam ini, aku bertukar watak. Menjadi perempuan itu. Cepat sungguh Tuhan ajar aku kan. Tak sampai 24 jam daripada view semalam yang lihat :')

Tiada ulasan: