Sabtu, 19 November 2011

Sari dan novel

Aku mempunyai kriteria sendiri dalam membaca novel.Terutama novel Melayu. Memilih bukan? Kriteria aku, haruslah bukan novel di mana jalan ceritanya terover antara hero dan heroin. Aku dah pernah membebel dalam entri ini. Aku rasa macam tak syok gila kalau couple berkasih- kasihan yang over dalam kisah mereka. Yang tak boleh blah, hero tu siap jadi imam lagi dalam solat berjemaah. Tapi, cium tangan tunang dalam kereta. FAILED!

Tapi, aku juga kalau boleh tak nak juga beli novel yang boleh nampak gila islamiknya. Aku tak bangkang, tapi aku penat dan bosan. Watak dia macam sempurna gila, macam tak ada buruk pun. Dan sebab tu, selalunya aku tak beli mana novel- novel macam tu. Sehinggalah pada minggu ni. Aku ada baca review satu novel ni, dan aku tertarik. Lalu beli. Tak sampai separuh pun lagi dibaca, aku sudah bosan. Aku tak nampak sangat isu sebenar cerita ni. Aku tak terbuai dengan bahasa penulis. Tapi, takpelah. Penulis baru kan. Aku akan cuba lah meriangkan hati aku dalam menghabiskan buku ini. Cubalah berfikir positif sikit, mungkin dia nak sebarkan dakwah tu banyak sekali gus. (Sampai aku overload?) Okay, fikir positif ! :D

p/s: Surat untuk Noor Suraya.
Kaksu, saya jatuh hati dengan tulisan Kaksu. Gaya bahasanya buat saya terbuai- buai. Kisahnya buat saya tersenyum di akhir cerita. Mengapa mesti indah- indah sekali ceritera Kak Su. Dengan kisah pertama, saya asyik teringat- ingat akan Rumah Kecil di Ujung Padang. Cerita Jaja dan Din asyik buat saya gelak. Kemudian, saya baca pula Panggil Aku Dahlia. Surat Ungu untuk Nuha. Langsir Biji Remia. Hati Andriyana. Dan yang paling tak sangka- sangka, novel- novel Kak Su berkait- kait ceritanya! Ni yang rasa geram ni. Macam nak kumpul je semua, tapi apakan daya, susah betul nak cari karya Kak Su terbitan Creative Ent. Satu je perkataan yang boleh disebutkan tentang novel Kaksu:

INDAH

Tiada ulasan: