Ahad, 13 Julai 2014

Takpe, orang tak tahu...

Macam biasa, hampir setiap minggu kami perlukan siapkan tugasan yang diberikan pensyarah. Dalam kerja berkumpulan. Tugasan ini begitu comel sekali kerana ini bukanlah tugas kira mengira mahupun menaip berhelai- helai di Microsoft Word.

Iaitu membuat buku skrap! (Baca: portfolio)

Tapi apa jadahnya kalau nak pergi print artikel Bursa Malaysia di wikipedia lalu diberikan begitu sahaja kepada lecturer. Oh itu tugasan pertama. Maka kami pun bergunting tampallah untuk buku skrap. Gunting tampal gunting tampal guna kertas warna- warni pen warna- warni dan juga siap ada guna water colour.

Maka, pada minggu itu kawan aku telah menyiapkan separuh tugasan itu dan giliran aku pula untuk menyiapkan topik lain. Alkisahnya, dia tak boleh tidur malam kerana malam begitu panas ( iya, shah alam begitu panas sejak akhir- akhir ini). Maka, tugasan itu dia siapkan dari lewat malam sehinggalah menjelang subuh.

Wow, minah ni tak tidur! Dah la siang tu pulak ada kelas pagi. Tak boleh jadi ni, kalau dia boleh aku pun boleh! 

Aku pun mula bersiap siaga dengan kencangnya untuk membuat buku skrap. Gunting itu ini, tampal itu ini. Nak fikir idea dan olahan lagi. Macam- macam lah. Esok takpe. Takde kerja sekolah kena hantar esok. Gunting itu ini tampal itu ini. Lewat malam macam ni pun sedap jugak mandi. Dah bagitahu kan yang shah alam panas sejak akhir- akhir ini. Akhirnya mengantuk dan tidur...

ESOKNYA.
Pergi ke kelas dengan jersi, seluar jeans dan tudung syria.

"Milah nampak lain harini. Nampak comel"

Sengih je. Sebab dia tak tahu yang semangat berkobar- kobar buat buku skrap tu telah membuatkan aku bangun jam 8.40 pagi. Di saat whatsapp kelas berbunyi, "Lecturer dah masuk". Ah sadis. Aku bangun. Pergi tandas. Bersiap. Oh ya, kita dah mandi sebelum tidur lewat malam tadi kan? Okaylah tu. Kira dah mandi dah lah. Maka, sampailah aku ke parking motor fakulti jam 9.15 pagi.

Kalau kawan aku baca post ini, aku harap dia tak ubah fikiran yang aku comel hari itu. Wakakaka. Eh japp, lecturer kau tak marah ke datang lambat? Maka, aku nak jawablah, biar datang lambat asalkan dapat ilmu. Ewah. Tapi sebenarnya, dulu ada orang datang lambat, lagi lambat daripada aku. Takpe, rockstar tetap pergi belajar okay!

ps. Oh ya, aku pergi ke kelas dengan kawan aku. Sebab tu berani kot nak pergi sama- sama lambat. 

Okaylah nak belanja lah sikit gambar buku skrap. Tapi kalau diikutkan, hasil 'seni' aku yang paling hampeh berbanding kawan- kawan aku. 






Tiada ulasan: