Ahad, 29 Julai 2012

Diari cuti sem

Maafkan saya buku. Beria saya beli banyak gila buku tapi bukan semua habis baca pun. Dah la malas buat review. Adeh. Maafkan saya, leka benar diri ini mengisi masa lapang dengan perkara lain. Tapi kira kau orang ni adalah bau- bau bacang. Bawah nama karya, seni atau apa-apalah jugak kan. Boleh la nak kata yang hampir tiap- tiap hari lah layan filem. Boleh tahan juga eh.

Tapi sangat seronok sebenarnya bila dapat tengok macam- macam perspektif dalam filem. Rupa- rupanya, tak adalah filem cinta tu memang 100% berkisarkan cinta.Nampak sangat budak ni dulunya tipikal nak- nak dalam filem Hindustan. 

Tak nak snetuhlah pasal cinta. Meh tengok dari sudut lain.

1. Dil Hai Tumhaara (2002)
Ada cerita pasal korupsi dalam filem ni. Tak tipu. 

2. Kuch Kuch Hota Hai (1998)
Ada juga rupanya eh rakyat yang mengagung- agungkan tanah bekas penjajah walaupun dah lama merdeka. Ada ke boleh pulak nak kibarkan bendera Great Britain kat India? Mungkin kita pun ada mentaliti agungkan penjajah walaupun dah merdeka. Tak gitu?

3. Slumdog Millionaire (2008)
Perlu cerita lagi ke? Memang antara terbaik! Kisah anak jalanan yang menang Who Wants to be a Millionaire. Kebanyakan soalan yang dijawab itu, cuma berdasarkan pengalamannya di jalanan.

4.  Ada Apa Dengan Cinta (2002)
Tahun ini, ulang tahun ke-sepuluh aku membesar dengan AADC. Aku tak tahu dah berapa banyak kali aku tonton filem ni. Sampai aku boleh tengok bagaimana babak ni berkait antara satu sama lain. Kisah ni banyak betul ironi dia. Tapi tapi, inilah kot kali pertama aku nangis tengok. Cis, boleh jatuh pulak air mata ni. Buat malu je. Dah la pasal cinta. Filem yang cool sebab dia kaitkan buku. Cinta ada baca puisi Chairil Anwar kan? *cek balik* Okay, betul. Dia ada baca!

5. Ketika Cinta Bertasbih (2009)
Aku rasa cerita ni tak kemas. Babak pasal Bakso Cinta adalah perkara yang aku rasa macam tak matang langsung. Aiseh, banyak cakap pulak. Kang ada yang marah. Hihihi. Tapi oklah kan bagi yang mau inginkan kelainan dalam filem. Filem ni sampai ada dua bahagian (panjang gila) sebab memang ikut betul plot dalam novel. Kang takkan aku nak complain pulak macam cerita Ayat- ayat Cinta yang ada cacat sikit kan?

ps. Aku tengok bahagian kedua saja filem ni. hihi

6. Singh is Kinng (2008)
Aku tengok dua malam berturut- turut sebab kelakar sangat. Masa awal- awal tu, aku rasa cam bosan. Tapi makin lama, makin best pulak. Asyik gelak dan rasa nak menari. #eh

7. My Name is Khan (2010)
Kali pertama rasa macam kagum gla tengok lakonan Shah Rukh Khan. Pandainya dia berlakon jadi autistik! Dan muka aku basah sebab terharu sangat tengok nilai kemanusiaan dalam filem ni. Dan filem ini berjaya memintas Slumdog Millionaire untuk jadi filem kegemaran aku. Serius macam kagum juga dengan pengarah filem, Yash Johar. Macam wahh, macam mana dia boleh buat cerita macam ni???

"My Name is Khan and I'm not terrorist"

ps. Anda dinasihatkan agar menjaga mata untuk sesetengah babak untuk mengelakkan pahala puasa anda dicantas- cantas oleh dosa :P


Tiada ulasan: