Ahad, 25 Ogos 2013

Pemilik 47 kromosom

Di dunia ini, kita cuma mampu melihat diri kita berhadapan menerusi cermin mahupun melalui gambar sahaja. Malah, sekiranya kita bertembung dengan klon diri kita, berkemungkinan kita tidak mengecam rupa si dia itu, seakan- akan diri kita. Kerana kita tidak melihat secara live bagaimana keadaan diri kita yang sebenar.

Yelah, boleh ke kau bayangkan muka kau yang betul- betul yang tidur ternganga siap berdengkur lagi masa tidur? Contoh je la...

Tapi, ada satu golongan istimewa di mana, kau dapat lihat mereka ini, lebih kurang sahaja rupanya di mana-mana. Walaupun anda berjumpa dengan orang yang lain- lain sepanjang masa. Tahukah anda siapa mereka itu? Iaitu pemilik 47 kromosom. Golongan sindrom down.

Maka, bila sahaja aku lihat kanak- kanak yang menghidap sindrom down, maka ia akan mengingatkan aku kepada sepupu aku yang seorang itu. Ajaib bukan? Dengan pandang kali pertama itu akan terus mengingatkan kau akan saudara yang jauh. 

Kau sendiri tak boleh jumpa dengan 'mak' kau di mana- mana sahaja walau betapa rindunya kau pada mak di kala kau bertatih di tempat yang jauh bukan?

Ever seen this kid anywhere?

Tiada ulasan: