Ahad, 5 Mei 2013

Apa akan jadi kepada UiTM kalau Pakatan Rakyat memerintah?

Kita ulang balik ya tajuk di atas.
Apa akan jadi kepada (aktiviti politik yang cenderung kepada Barisan Nasional) kalau Pakatan Rakyat memerintah?

hahahaha. Mesti macam kelakar sebab budak UiTM kan anak kerajaan (Barisan Nasional). Aku tak tahu apa yang akan berlaku dalam acara rasmi nanti. Serius do. Kalau kau jadi budak UiTM, sejak minggu pertama lagi boleh didoktrin dengan 'menyanjung sangat' pemerintah ni. Dalam aktiviti rasmi, aher, kau tahulah yang akan ada selitan tentang politik ini. Dan perkara ini agak menganggu aku sebenanrnya. 

Pernah sekali tu, aku pergi acara wajib untuk koko, Sekali ceramah, dalam bahagian pertama, asyik duk mengutuk bangsa satu lagi je. Geram juga aku pada pensyarah tu. Harap je belajar tinggi- tinggi tapi ... (Moga kau ampunkan kesalahan aku dan kesalahan mereka. Sungguh kami insan yang berjiwa lemah). Nasib baiklah bahagian kedua tu, pasal isu buang bayi. Maka, redalah hati aku yang membara ini. Cehwah. 

Kami (saya) mahukan kebebasan, persamaan politik antara kedua pihak! 

Nasib baiklah saya mendapat pensyarah- pensyarah yang berfikiran terbuka dan bersikap professional. Alhamdulillah. Maka, daripada apa yang tidak tahu dan malas ambil tahu, dapat dibuka juga mata ni. 

Tapi, bila orang bangkitkan, "Apa akan jadi pada benteng Melayu?"
Masalahnya, ramai orang ingat yang budak- budak UiTM ni tak pandai. Termasuklah aku pada suatu ketika dulu. Susah gila nak ubah mindset ni, melainkan kau dah masuk institusi UiTM ini sendiri. Jadi, harapan aku kepada diri sendiri dan rakan- rakan yang lain, "MARI TUNJUKKAN YANG KITA NI JUGA BERDAYA SAING"

Penat seh, jadi budak UiTM yang merendah diri sangat gitu.

Tiada ulasan: