Selasa, 2 Mac 2010

Laut lebih Indah dari Bulan


Pengalaman membaca antologi skrip teater Aku Nak Jadi Bintang (ANJB) dan Laut Lebih Indah Dari Bulan). Ada tiga perkataan di sini.

Ghairah. Gelap. Sakit.

ANJB dan LLIDB merupakan dua kisah yang bersambung daripada dua perspektif yang berbeza.Ghairah. Menjadi Indah dalam ANJB, anda memang akan merasa ghairah. Ghairah nak menjadi bintang. Ghairah berposing di depan kamera. Ghairah menanggalkan baju. Dan akhir sekali, pergi dalam kenikmatan ketika leher dijerut oleh laki yang dipercayainya.

Gelap. Saya tak tahu nak cakap tentang Johan (yang juga dikenali sebagai Laut dalam LLIDB). Dia seorang yang berkulit cerah. Perut buncit sikit. tapi ada banyak parut. Biasalah, masa kecil suka bermain di bendnag. Dalam ANJB, Johan tidak menarik perhatian saya pun. Sebab fokus utamanya pada jiwa Indah yang inginkan segalanya. Indah tak kisah apa- apa. Tapi dalam LLIDB, saya dapat rasakan kewujudan Johan sedikit demi sedikit. Dia baik kan. Tapi dia jahat, dia curang. Kalau tak ada baik, maka jahat pun tak ada kan. Makin lama, dia keliru dengan diri dia sendiri. Sebentar si isteri, dia dodoikan. Tapi selalu, isterinya dia tinggalkan. Dia bagi saya seorang yang gelap. Sebab kau tak boleh tahu apa yang dia sebenarnya di sebalik bayang- bayang. Dan tiap- tiap tengah malam, kerjanya melayan gambar- gambar lucah. Si isteri sangka dia buat kerja. Ah, come on lah laki, tak cukupkah si isteri di rumah sampai kena melayan nafsu menonton telanjang perempuan lain?

Kalau saya jadi Bulan (isteri Laut/Johan), saya akan rasa sakit. Sakit kerana dicurangi. Sakit membayangkan suami bersama isteri lain. Sakit yang sama dirasai dalam skrip teater 'Pokok Kelapa Sayang ' (PKS) ditulis oleh Khairunazwan. Dua watak yang berbeza. Jantina yang berlainan. tapi Bulan dan Hasyim (PKS) ada rasa sakit yang sama. Sakit membayangkan pasangan bersama yang lain. Cinta mereka tulus cuma...

Wuh, dua skrip ini adalah kegemaran saya. Dan ada tiga lagi skrip lain dalam buku ini: Matderihkolaperlih, Proses dan Lembu. Mana- mana saja skrip ini ada tunjuk satu yang ini iaitu kekacauan. Kacau yang memaksa kisah ini menjadi makin seronok untuk dibaca.

Tiada ulasan: